پشتیبانی آنلاین

contact
zarbdar

خانه ← مجله خبری ← اخبار و مقالات ← علت گرم نشدن حوله خشک کن چیست؟ 17 دلیل اصلی برای گرم نشدن حوله خشک کن
علت گرم نشدن حوله خشک کن چیست؟ 17 دلیل اصلی برای گرم نشدن حوله خشک کن

محصولات تخفیف دار

B3115
۴/۹۲۲/۴۰۰ تومان ۴۹۰۰۰۰۰ تومان
ناموجود
perla pro 32rsi
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۶۵/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۲۰/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۴۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۸/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول

علت گرم نشدن حوله خشک کن چیست؟ 17 دلیل اصلی برای گرم نشدن حوله خشک کن

دسته بندی : اخبار و مقالات

توضیحات

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از نصب حوله خشک کن در سرویس بهداشتی و یا حمام منزل خود و یا روشن کردن آن بعد از یک فاصله زمانی، متوجه شده باشید که حوله خشک کن به خوبی و یا به طور کامل گرم نمی شود. این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای این که بهتر بتوان دلایل آن را تشخیص داد باید با دقت نوع سرد بودن حوله خشک کن را شناسایی کرد. در ادامه این مقاله از نمایندگی بوتان با ما همراه باشید.

 

حوله خشک کن

حوله خشک کن از تجهیزات کاربردی برای ایجاد حررات مناسب و از بین بردن رطوبت اضافی در محیط است. گرچه این دستگاه‌ ها به لحاظ ابعاد و اندازه کوچک و کم حجم هستند، اما قابلیت‌ های فراوانی دارند که آن ‌ها را به یکی از بهترین ابزارها برای ایحاد حرارت کافی در محیط تبدیل کرده است.


همانطور که می ‌دانید حوله خشک کن تنها در صورت داغ شدن و ایجاد حرارت مناسب قابل استفاده خواهد بود و بدیهی است که اگر سرد باشد، نمی ‌تواند میزان گرمایش مورد نظر را در محیط ایجاد کند. در واقع با افت حرارت و سرد شدن حوله خشک کن قابلیت‌ هایی نظیر گرم کردن محیط، از بین بردن رطوبت اضافی، خشک کردن حوله و لباس و ممانعت از تکثیر کپک و قارچ در فضا از بین می ‌رود.


با توجه به اهمیت داغ شدن حوله خشک کن و جلوگیری از ایجاد مشکلاتی که سبب سرد شدن آن می ‌شوند، در خلال این مطلب دلایلی را که از داغ شدن و حرارت گرفتن این دستگاه جلوگیری می ‌کنند، عنوان خواهیم کرد و توضیح می‌دهیم که با چه راهکارهایی می‌توانید این موانع را از میان بردارید.

 

 

دلایل داغ نکردن حوله خشک کن به همراه راه حل رفع هر کدام

سرد بودن حوله خشک کن و یا گرم نبودن مطلوب این وسیله علت های متنوعی دارد که باید یک به یک بررسی و رفع شوند تا دوباره بتوان از مزیت های حوله خشک کن بهره مند شد.

 

خاموش بودن سیستم حرارت مرکزی و یا پکیج

حوله خشک کن همانند رادیاتورهای شوفاژ و آبگرمکن بوتان در ساختمان حرارت خود را از طریق گردش آب گرم تولید شده در پکیج و یا موتورخانه دریافت می کنند. پس اگر پکیج و یا سیستم حرارت مرکزی ساختمان خاموش باشد، طبیعتاً از آب گرم در حال گردش در لوله های حوله خشک کن خبری نیست. بنابراین در اولین گام در ریشه یابی علت داغ نکردن حوله خشک کن مطمئن شوید که پکیج و یا موتورخانه روشن هستند.

 

تنظیم نامناسب دمای پکیج و یا شوفاژ خانه

برای اینکه حوله خشک کن بوتان داغ شود باید پکیج و یا موتورخانه را در حالت زمستانه تغییر وضعیت دهیم تا مسیر گرمایش سیستم حرارت مرکزی آغاز به کار کند، اما این تازه اول کار است چون بعد از این مرحله باید دمای رادیاتورها را متناسب با سرمای هوا و گرمای مطلوب خود تنظیم کنیم.

پس بعد از اینکه پکیج و یا موتورخانه را در حالت زمستانه تنظیم کردید، درجه شوفاژ را از طریق ولوم های روی پکیج و یا دمای دیگ موتورخانه بر روی دمای مطلوب تنظیم کنید.

همانطور که در مطلب دمای مناسب پکیج در زمستان گفتیم بهتر است تا سیستم گرمایش را روی درجه 75 درجه سانتی گراد قرار دهیم تا حرارت رادیاتورها و حوله خشک کن مناسب باشد.

 

دلایل داغ نکردن حوله خشک کن به همراه راه حل رفع هر کدام

 

کم بودن فشار بار پکیج

منظور از فشار بار پکیج بوتان مقدار آبی است که در داخل دستگاه در حال گردش می باشد. اگر فشار بار پکیج کم باشد، گردش آب گرم در مدار گرمایش نیز به مشکل می خورد و احتمالاً با سرد بودن رادیاتورها و حوله خشک کن مواجه می شویم.

فشار بار پکیج در حالت عادی بین 1.5 تا 2 بار باشد، پس اگر بعد از بررسی فشار دستگاه متوجه پایین بودن آن شدید، کافیست شیر پرکن تعبیه شده در زیر پکیج را تا زمان رسیدن فشار دستگاه به 2 بار باز نگه دارید و پس از آن دوبار شیر پرکن را ببندید.

 

بالانس نبودن رادیاتورها

معمولاً سیستم حرارت مرکزی به چندین رادیاتور شوفاژ و حوله خشک کن متصل می شود که تمام این رادیاتورها از طریق گردش آب گرم خروجی از پکیج گرم می شوند.

منظور از بالانس نبودن رادیاتورها این است که میزان فشار آب گرم ورودی به رادیاتورها و حوله خشک کن تنظیم نیست. به شکلی که رادیاتورهای نزدیک به پکیج آب گرم بیشتری دریافت می کنند، بنابراین گرم تر هستند. اما رادیاتورهای دور از پکیج و به خصوص حوله خشک کن که فاصله بیشتری تا پکیج دارد، فشار آب گرم کمتری دریافت می کند در نتیجه داغ نمی شود.

برای بالانس کردن حوله خشک کن و رادیاتورها باید از شیرهای خود رادیاتورها و حوله خشک ها کمک بگیریم. رادیاتورها و حوله خشک کن دو عدد شیر رفت و برگشت دارند، پس برای متعادل کردن سیستم کافیست هر چه از پکیج دورتر می شویم شیر برگشت یا شیر پایین رادیاتور را به مقدار بیشتری باز کنیم، با این ترفند ساده وقتی به آخرین رادیاتور می رسیم، شیر برگشت کاملاً باز است و کل سیستم حرارت یکسانی خواهند داشت.

 

خرابی پمپ پکیج و یا پمپ سیرکولاسیون موتورخانه

فرقی نمی کند که حوله خشک کن شما به پکیج متصل است یا موتورخانه، در هر صورت یکی از اصلی ترین و مهمترین دلایل داغ نکردن آن می تواند خرابی پمپ سیرکولاسیون پکیج یا موتورخانه باشد.

چرا که این پمپ همانطور که از نامش پیداست وظیفه سیرکوله کردن یا به گردش درآوردن آب گرم در مدار گرمایش را به عهده دارد، پس اگر خراب و یا ضعیف شود، نمی تواند گردش آب گرم را به خوبی انجام دهد که یکی از نتایج آن سرد بودن حوله خشک کن خواهد بود.

اغلب خرابی پمپ سیرکولاتور به دلایلی مختلفی از جمله تجمع رسوبات در روتور پمپ، کثیف شدن صافی پمپ، شکستن پروانه و جام کردن آن اتفاق می افتد و خرابی خود را با علائمی همچون لرزش شدید، داغ کردن و تولید صداهای بلند نشان می دهد.

برای حل این مشکل باید از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید، اگر پمپ قابلیت تعمیر داشته باشد آن را عیب یابی و تعمیر می کنند و در اغلب موارد راهی جز تعویض پمپ نیست.

 

هوا گرفتن حوله خشک کن

وقتی لوله های حوله خشک کن پر از هوا می شوند، امکان چرخش آب گرم در لوله ها وجود ندارد. علائمی همچون سرد بودن نرده های پایین تر حوله خشک کن به نسبت نرده های بالا و شنیدن صدایی شبیه به کوبیدن از حوله خشک کن به ما این موضوع را یادآور می شوند که حوله خشک کن نیاز به هواگیری دارد.

نحوه هواگیری حوله خشک کن تقریباً شبیه به روشی است که برای هواگیری رادیاتورهای شوفاژ انجام می دهیم، به این شکل که ابتدا سیستم حرارت مرکزی را خاموش می کنیم تا آب داخل مدار کمی سرد شود، سپس شیر بالای حوله خشک را با کمک آچار مخصوص هواگیری کمی باز می کنیم تا هوای داخل لوله ها خارج شود. هر وقت آب از شیر تخلیه شد، به معنی پایان هواگیری است.

 

مراحل هواگیری حوله خشک کن بوتان

برای هواگیری پکیج بوتان و حوله خشک کن طبق مراحل زیر عمل کنید :

  • در قدم اول سیستم مرکزی را خاموش کنید.
  • اجازه بدهید تا دمای حوله خشک کن بوتان کاهش یابد.
  • شیرها را باز کنید و از باز بودن شیرهای درپوش دار و شیرهای ترموستاتیک دستگاه اطمینان حاصل کنید.
  • برای باز کردن، درپوش ها را بردارید و با استفاده از کلید یا آلن خلاف جهت عقربه های ساعت کاملاً آن ها را باز کنید.
  • دریچه منافذ در بالای رادیاتورهای حمام را پیدا کنید.
  • شیر ترموستاتیک را با پیچ گوشتی یا آچار مربع در خلاف جهت حرکت عقربه ساعت باز کنید..
  • آن را بالا ببرید تا آب همراه هوا بلافاصله از این دریچه خارج شود و به داخل ظرف بریزد.
  • دوباره دریچه را بچرخانید. اگر دیگر آب و هوا به طور کامل خارج شد و شیر دریچه را دوباره باز کنید.
  • اجازه دهید آب با فشار از شیر خارج شود. دور شیر را یک دستمال بگذارید و نوک شیر را بپیچانید تا بسته شود.
  • سعی کنید بعد از خارج شدن آب، شیر را به موقع ببندید. وقتی دیگر آب از رادیاتورها خارج نشد، یعنی هواگیری به اتمام رسیده است.
  • در ادامه برای انجام اقدامات مطابق دستورالعمل طرز هواگیری حوله خشک کن بوتان بایستی فشار آب را بررسی کنید.
  • لازم به ذکر است که بایستی چندین بار این مراحل انجام دهید تا دستگاه به طور کامل هواگیری شود.

 

لوله‌کشی نامناسب؛ اصلی‌ترین علت گرم نشدن حوله خشک کن

 یکی از مهم‌ترین دلایلی که به‌عنوان علت گرم نشدن حوله خشک کن شناخته می‌شود، لوله‌کشی نامناسب خانه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از خانه‌ها دارای لوله‌کشی غیراستاندارد هستند و این مورد می‌تواند مشکلات زیادی را برای آن‌ها به‌وجود آورد.

چنانچه لوله‌کشی، پیچ‌وخم‌های بیشتری داشته باشد، آب‌رسانی نیز به‌صورت ضعیف انجام خواهد شد. همچنین برخی از لوله‌ها نیز از نظر کیفیت بسیار ضعیف هستند که برای حوله خشک کن، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. در این‌حالت میزان فشار آب رادیاتور نیز کم است و می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

اگر جنس لوله خراب باشد، بخش زیادی از گرما در هنگام عبور از لوله از دست خواهد رفت. در چنین شرایطی وقتی آب به داخل رادیاتور می‌رسد، بخش زیادی از گرمای خود را از دست داده است.

زمانی که به‌دنبال علت گرم نشدن حوله خشک کن هستید، حتما در ابتدا نگاهی به کیفیت لوله‌کشی خانه بیندازید تا اطمینان حاصل کنید که لوله‌کشی مشکلی ندارد.

 

لوله‌کشی نامناسب؛ اصلی‌ترین علت گرم نشدن حوله خشک کن

 

رسوب گرفتن مبدل پکیج

دلایل زیادی باعث رسوب گیری مبدل ثانویه پکیج می شوند که از آن جمله می توان به سختی بالای آب، بی کیفیت بودن جنس مبدل و حرارت بالای آب گرم داخل مبدل اشاره کرد. وقتی رسوبات در مبدل اولیه و ثانویه پکیج بالا می رود، آب به خوبی گرم نمی شود و در نتیجه با سرد بودن کل رادیاتورهای شوفاژ و از همه مهمتر حوله خشک کن روبرو می شویم.

به همین دلیل است که در طی سرویس دوره ای پکیج به اسیدشویی مبدل های دستگاه با کمک اسید دستکلر اقدام می شود تا بعد از تمیز کردن جرم ها و رسوب های چسبیده به مبدل ها دوباره حرارت آب بالا رفته و حوله خشک کن نیز در کنار رادیاتورهای دیگر گرم شود.

 

جرم گرفتن لوله های حوله خشک کن

در صورتی که جنس لوله های رادیاتور حوله خشک کن بوتان نامناسب باشد، به مرور زمان از داخل دچار خوردگی می شوند و به همراه شن ریزه ها و ذرات معلق در آب تشکیل جرم می دهند. وجود جرم در لوله های رادیاتور و حوله خشک کن حتی باعث وارد شدن فشار به پمپ پکیج نیز می شوند.

در این حالت هر چقدر که آب گرم شدن در مبدل پکیج حرارت بالایی داشته باشد و پمپ پکیج به خوبی آب گرم را تا حوله خشک کن برساند، اما به احتمال زیاد مسیر چرخش آب گرم در لوله های حوله خشک کن مسدود شده و حتی اگر آب گرم گردش هم بکند چون جداره لوله ها جرم دارند، حرارت هدر می رود.

در حالی که می توان لوله های حوله خشک کن را به سادگی هرچه تمام و تنها با استفاده از فشار آب شستشو دارد، کافیست آموزش زیر را دنبال کنید:

پکیج را خاموش کرده، شیر ورودی آب به پکیج را ببنید و شیر پرکن پکیج را به همراه یکی از شیرهای آب گرم در ساختمان باز کنید تا فشار پکیج به صفر برسد.

در زیر پکیج چهار شیلنگ آب به ترتیب از سمت راست برگشت شوفاژ، ورودی آب سرد، برگشت آب گرم مصرفی و رفت شوفاژ دیواری وجود دارند که باید تمام این شیلنگ ها را باز کنید.

ورودی آب سرد را از طریق مغزی تبدیل به مسیر رفت شوفاژ وصل کنید.

شیلنگ برگشت را در داخل ظرف بزرگ قرار داده و شیر آب سرد ورودی را کم کم باز کنید تا آب خروجی از شیلنگ کاملاً زلال شود.

بعد از این مرحله ابتدا شیلنگ های پکیج را طبق مدلی که از قبل بودند به زیر دستگاه می بندید و شیرهای رادیاتورها و حوله خشک را در حالت باز قرار می دهید. در نهایت شیر پر کن پکیج را باز می کنید تا با آبگیری مجدد فشار بار پکیج تنظیم و دستگاه روشن شود.

 

بسته بودن شیرهای رفت و برگشت حوله خشک کن

گفتیم که حوله خشک هم همانند رادیاتور شوفاژ دو عدد شیر رفت و برگشت دارد که باید کاملاً باز باشد، حتی نیمه باز بودن شیرهای رفت و برگشت حوله خشک کن باعث داغ نکردن آن می شود.

 

بسته بودن شیرهای رفت و برگشت حوله خشک کن

 

کم بودن ظرفیت حرارتی پکیج دیواری

اگر ظرفیت حرارتی پکیج کمتر از مقدار بار حرارتی مورد نیاز ساختمان باشد، هر چقدر که پکیج تلاش کند باز هم نمی تواند حوله خشک کن را گرم کند و حتی ممکن است علاوه بر حوله خشک کن، دیگر رادیاتورهای شوفاژ نیز حرارت مطلوبی نداشته باشند.

در این شرایط راهی جز ارتقا ظرفیت حرارتی پکیج از طریق تعویض آن با پکیج با ظرفیت بالاتر وجود ندارد. در کلیپ زیر تعمیرکار پکیج آقای اشتیاقی برای شما توضیح می دهد که چگونه می توان ظرفیت مناسب پکیج را انتخاب کرد.

 

سوراخ شدن حوله خشک کن

انواع حوله خشک کن ها به دلایل مختلفی از جمله عدم هواگیری به موقع، نشتی و تجمع آب بر روی لوله های خود دچار خوردگی و در نهایت سوراخ شدگی می شوند.

البته عوامل بیرونی همچون ضربه فیزیکی نیز می تواند باعث سوراخ شدن حوله خشک کن شود و چون لوله ها سوراخ شد اند، آب گرم از داخل آن ها نشت کرده و سبب سرد شدن حوله خشک کن می شود. ما در مطلب تعمیر حوله خشک کن راه حل مشکل سوراخ شدن حوله خشک کن را برای شما توضیح داده ایم، جهت مطالعه لینک مقاله را لمس کنید.

 

ضعیف شدن فنر سوپاپ بای پس

در حالت کلی دمای تنظیم رادیاتور یا حوله خشک کن ها با فنر سوپاپ بای پس مرتب در حال انجام است. اما با ضعیف شدن این فنر انتقال آب گرم به رادیاتورها به درستی شکل نمی ‌گیرد و گرما و میزان کافی انتقال پیدا نخواهد کرد. بنابراین یکی دیگر از علت های گرم ‌نشدن حوله خشک کن ها ضعیف شدن فنر سوپاپ بای پس است که پس از تعویض آن این اشکال نیز رفت می شود.

 

دور بودن بیش از حد حوله خشک کن تا پکیج

یکی از پارامترهای مهم در زمان انتخاب ظرفیت مناسب پکیج دیواری این است که به متراژ ساختمان دقت کنیم، چون متراژ ساختمان میزان فاصله رادیاتورها و حوله خشک کن را از پکیج تعیین می کند و هر چه این فاصله بیشتر باشد، باید از پکیج با ظرفیت بالاتر استفاده کنیم.

اما اگر این مورد مهم را نادید بگیریم، هر چه از پکیج دورتر می شویم، حرارت آب گرم در رادیاتورها کم شده و در نهایت حوله خشک کن گرمای بسیار کمی خواهد داشت. تعویض پکیج و یا جابجایی محل نصب پکیج بهترین راه حل این مشکل هستند.

 

تنظیم اشتباه شیر ترموستاتیک حوله خشک کن

اغلب از شیر ترموستاتیک بر روی حوله خشک کن استفاده می شود که قابلیت تنظیم دمای حوله خشک کن را دارد، پس احتمال دارد که شیر ترموستاتیک را بر روی درجه پایین تنظیم کرده باشید که با تنظیم مجدد آن مشکل داغ نکردن حوله خشک کن حل می شود.

 

تنظیمات سیستم گرمایش مرکزی

در برخی مواقع، علت گرم نشدن حوله خشک کن به دلیل مناسب نبودن تنظیمات آن می باشد. برای مثال برای فصل های سرد تنظیمات دمایی بیشتر از فصل های گرم است. بنابراین بهتر است تنظیمات آن را چک کنیم تا متناسب با دمای هوا باشد. مورد دیگری که باید چک شود، فشار دستگاه است که معمولا در حالت نرمال باید بین  1.5 تا 2 بار قرار داشته باشد.

پمپ و ترموستات پکیج را هم بررسی کنید تا مطمئن شوید به طور صحیح در حال کار کردن هستند. شیر ورودی گاز نیز یکی از مواردی است که باید کنترل شود که سایز آن مناسب بوده و اشکالی در ورودی آن به وجود نیامده باشد. گاهی نیز ممکن است به دلیل افت فشار گاز، پکیج خوب کار نکند.

 

دیدگا ها
ثبت دیدگاه
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است !!

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه

آخرین اخبار و مقالات

علل سوختن فیوز پکیج چیست؟
یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران پکیج  است که در انواع مدل‌های دیواری و زمینی تولید می‌شود . م ...
چگونه از پکيج با گاز مايع استفاده کنيم؟
استفاده از پکيج با گاز مايع یا پکيج با گاز شهری را باید هنگام خرید به آن توجه کنید . از جمله مواردی ...
پکيج چگالشی چیست؟ نحوه کارکرد و مزایای آن
پکیج چگالشی یکی از انواع پکیج ها است که با استفاده کامل از گرمای ایجاد شده توسط شعله ها برای گرم کرد ...
رفع خطای e1 در پکیج بوتان
دلایل زیادی می تواند موجب بروز ارورهای E در پکیج دیواری بوتان ‌شود که یکی از رایج ترین این ارور ها ، ...

محصولات تخفیف دار

B3115
  • آبگرمکن های کم فشار B3115
۴/۹۲۲/۴۰۰ تومان ۴۹۰۰۰۰۰ تومان
ناموجود
perla pro 32rsi
  • پرلا پرو 32 فن دار
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
  • کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
  • رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۶۵/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
  • بی تا 22 فن دار
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
  • پرلا پرو 24 فن دار
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۲۰/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
  • پارما 24 فن دار دیجیتال
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۴۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
  • بی تا 26 فن دار
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
  • پارما 26 فن دار دیجیتال
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۸/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
  • بی تا 24 فن دار
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
تلگرام اینستاگرام آپارات