پشتیبانی آنلاین

contact
zarbdar

رادیاتور چیست؟

خانه ← مجله خبری ← اخبار و مقالات ← رادیاتور چیست؟
رادیاتور چیست؟

محصولات تخفیف دار

Bita 26 s
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۶/۵۰۰/۰۰۰ تومان
ناموجود
Bita 24 s
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۷۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
۴/۹۲۲/۴۰۰ تومان ۴۹۰۰۰۰۰ تومان
ناموجود
perla pro 32rsi
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۴۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۲۰۰/۰۰۰ تومان
ناموجود

رادیاتور چیست؟

دسته بندی : اخبار و مقالات

توضیحات

رادیاتور یک نوع مبدل حرارتی است که برای تولید گرما در محیط از آن استفاده میشود که علاوه بر آن کاربرد فراوانی در گرمایش داخلی دارد.رادیاتور گرمایش مورد نیاز را به وسیله لوله‌هایی که آب گرم درون آن گردش می‌کند،به وسیله جابه جایی انتقال می‌دهد.

طرز کار رادیاتور پنلی ایرتورپن به این صورت است که مایعی در لوله های آنها به حرکت و گردش درآمده و با این کار باعث میشود که محیط گرم یا سرد شود.سیستم حرارت مرکزی آب موجود در رادیاتور ها گرم کرده و از طریق لوله کشی وارد رادیاتور های موجود در واحد ها می کند.

پس از وارد شدن آب گرم به رادیاتور ها ، گرمای آن توسط رادیاتور ها به محیط منتقل می شود.به این صورت گرمای موجود در آب درون لوله ها به مرور از دست می رود،سپس برای بدست آوردن گرمای دوباره ، آب از طریق لوله ها به داخل موتور خانه بر می گردد و به همین شکل دوباره به سمت رادیاتورها جاری می شود و این چرخه مجددا تکرار می شود. مناسب‌ترین مکان برای نصب رادیاتور، زیر پنجره‌ها است که باعث می شود هوای مطبوع و گرمای مناسب در فضای اتاق ایجاد شود.

 

radyatwr-pnly-sfyd

 

رادیاتور چیست و چه کاربردی دارد؟

رادیاتورها یکی از اساسی ترین زیرساخت های تاسیساتی یک ساختمان به شمار می رود که به عنوان یک مبدل حرارتی برای سرمایش و گرمایش از آن استفاده می شود و بسته به نوع کاربردی که دارند جنس آن می تواند فلزی یا نیمه فلزی باشد. عملکرد رادیاتورها به این شکل است که ابتدا مایعی در لوله های آنها به گردش درآمده و باعث گرم یا سرد شدن محیط می گردد.

سپس آب موجود در رادیاتور به وسیله سیستم حرارت مرکزی گرم شده و از طریق لوله کشی وارد رادیاتور های تعبیه شده در واحد ها می شود. پس از وارد شدن آب گرم به رادیاتور ها ، گرمای آن به وسیله این سیستم ها منتقل می شود و این چرخه ادامه دارد. با انتقال گرمای آب به محیط ، آب گرمای خود را از دست داده و برای گرم شدن مجدد از طریق لوله به موتورخانه باز می گردد و مجددا پس از گرم شدن به رادیاتورها برمی گردد و این روند ادامه پیدا می کند.

 

انواع رادیاتورها از نظر شکل ظاهری و جنس آن ها به چند دسته‌ تقسیم می‌گردند:

 

رادیاتور آلومینیومی

این شکل از رادیاتور آلومینیومی بوتان عمدتا در گرمایش خانه ها ،اماکن عمومی،ادارات و مانند آن استفاده میشود.دلیل انتخاب آلمینیوم ، در دسترس بودن ، قابلیت بازیافت ، عدم اکسایش ، و در عین حال قیمت رادیاتور های بوتان مناسب آن است.ضمن اینکه بسیار سبک تر و شکیل تر از سایر انواع رادیاتور هستند.گاها از سرب هم در ترکیب این نوع رادیاتور استفاده میشود.

 

رادیاتور آلومینیومی

 

رادیاتورهای فولادی

رادیاتور پنلی فولادی به دلیل ورقه های فولادی به کار گرفته شده در آن در معرض اکسایش و زنگ زدگی هستند(بر خلاف آلمینیوم) به همین دلیل لایه‌ای از جنس پلی استر آن‌ها را می‌پوشاند تا از خوردگی  و فرسودگی جلوگیری کند. سبکی در وزن، و قدرت بالای انتقال حرارت که در پکیج‌های آلومینیومی موجود است، در این شکل از رادیاتور نخواهد بود. نوع توسعه یافته تر و پیشرفته تر شوفاژهای فولادی، رادیاتورهای پانلی یا پنلی نامیده می شوند.

 

رادیاتورهای فولادی

 

رادیاتورهای پانلی

بهترین رادیاتور پنلی ایرانی از جنس های مختلفی تولید می شوند ، مثل آلومینیوم، فولاد، مس و چدن. اما از نظرسرعت و قدرت انتقال حرارت مس بهترین انتقال را دارد ولی به علت بالا بودن هزینه ، مقرون به صرفه نمی باشد.

اکثرا جنس رادیاتور پنلی بوتان یا پانلی از فولاد می باشد.هرچقدر طول این پانل ها بیشتر باشد رادیاتور سطح بیشتری برای انتقال گرما در اختیار دارد. این نوع از رادیاتور ها نسل جدیدی در تولیدات تجهیزات گرمایی می باشند و استفاده از آن ها رواج زیادی پیدا کرده است.

 

رادیاتورهای پانلی

 

تقسیم بندی رادیاتورهای پنلی

رادیاتورهای پنلی از نظر اندازه و ابعاد نیز با هم متفاوت هستند که با توجه به محیط مورد نظر باید رادیاتور مناسبی را انتخاب کرد. همچنین رادیاتورهای پنلی را با توجه به تعداد پنل‌ها و کانکتورهای به کار رفته، تقسیم بندی نموده اند، این مدل ها عبارتند از:

 

  • تک پنلی
  • تک پنلی تک کانکتور
  • دو پنلی
  • دو پنلی تک کانکتور
  • دو پنلی دو کانکتور
  • سه پنلی سه کانکتور

 

رادیاتورهای قرنیزی

شکل ساختار این رادیاتورها به این صورت میباشد که این وسیله، دارای آلیاژهای آلومینیومی است که مانند پوسته‌ای در جلوی سیستم‌های طولی قرار می‌گیرد که دما را به یکنواخت توزیع کرده و در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد کرد.

 

رادیاتورهای شیشه‌ای

با استفاده کردن از این نوع رادیاتورها ، شما با یک تیر دونشان خواهید زد ، چرا که تکنولوژی جدید به کار رفته شده در این وسیله باعث افزایش ظرافت و زیبایی آن شده است.پس هم جزئی تزیینی به دکوراسیون داخلی منزل خود اضافه کرده‌اید، و هم گرمایش مورد نیازتان را تامین می‌کنید.

 

رادیاتورهای شیشه‌ای

 

رادیاتورهای پره ای

در رادیاتور پره ای ،به دلیل اینکه هر کدام از پره ها دارای ارزش حرارتی مشخصی می باشند میتوان گرمای رادیاتور را متناسب با دمای محیط ، با افزایش یا کاهش پره ها تنظیم نمود. رادیاتور پره ای دوام بیشتری نسبت به رادیاتور های پانلی دارد ، به این دلیل که جنس پره های این رادیاتورها معمولا از آلمینیوم می باشد و به دلیل اینکه ضریب هدایت آلومینیوم بیشتر از چدن و آهن است تبادل حرارتی بهتری نسبت به رادیاتور های فولادی و چدنی دارد.

یکی از ویژگی های این رادیاتور ها این است که ، به هنگام آسیب دیدن یکی از پره ها نیازی نیست تا تمام پره ها تعویض شود فقط کافیست که همان پره آسیب دیده تعویض شود.

مزیت دیگر این رادیاتور های پره ای جدید بوتان قابل استفاده بودن در حمام یا جاهای مرطوب میباشد و آن هم به دلیل جنسی است که در این نوع به کار رفته شده است.

تعداددیگری از انواع سیستم‌ها وجود دارند؛ دکوراتیو، حوله خشک کن (از جنس فولاد یا استیل، شیشه‌ و آلومینیوم) و اقسام دیگر. هرکدام از این‌ها از جنس خاصی ساخته شده‌اند که بیشتر مصرف این وسایل منجر به تولید ضایعات شوفاژ آلومینیوم و فولاد می‌شود.

 

nmayndgy-ayran-radyatwr-dr-ghrb-thran-630x400

 

جنس رادیاتور از چیست؟

جنس رادیاتورها متفاوت است. از جنس های متفاوت آنها می توان به رادیاتور آلومینیومی، فولادی، مسی و چدنی اشاره کرد. از لحاظ انتقال حرارت می توان گفت مس بهترین انتقال را داراست؛ اما به دلیل هزینه بسیار بالایی که دارد استفاده از آن مقرون به صرفه نیست. بعد از مس، آلومینیوم بهترین انتقال حرارت را دارد که دچار زنگ زدگی هم نمی شود. رادیاتورهای آلومینیومی به دو صورت اکستروژن و دایکست تولید می شوند.

درون رادیاتورها غالبا از مس برای باله، برنج برای لوله ها و آلومینیوم ساخته شده است. اگر چه خواص خنک کنندگی مس و برنج بیشتر و بهتر از آلومینیوم است اما به دلیل مقرون به صرفه بودن آلومینیوم در ساخت رادیاتورها بیشتر از این فلز استفاده می شود.

 

 

توانایی و مزایای رادیاتورها

 

  • راندمان رادیاتورها بسیار بالاست.
  • گرم کردن فضای محیط با رادیاتورها بسیار سریع انجام میشود.
  • برای حداکثر توان تشعشعی، از دمای بالایی برخوردار است.
  • در هر محیط و مکانی که باشد حداکثر توانایی گرمایی خود را با هر میزان عملکردی که دارد القا میکند
  • قابلیت رفتار دینامیکی بهینه و مناسب دارند به همین دلیل است که گرما مدت زمان طولانی در محیط باقی می ماند.

 

هنگام استفاده از رادیاتورها نکات زیر را رعایت کنید

۱-کیفیت رادیاتور پنلی بوتان خود را نسبت به فضای مناسب نوع ساخت بنا ،منطقه جغرافیایی( سردسیر یا معتدل بودن ) و …. انتخاب کنید. 

۲- هنگام نصب ، به تراز بودن رادیاتور توجه داشته باشید ، زیرا در صورت ناتراز بودن آب در رادیاتور به خوبی گردش نمی کند و موجب گرم نشدن رادیاتور میشود.

۳- تعداد پره استفاده شده در رادیاتورها نسبت به پکیج و ظرفیت آن تعیین می شود.در صورت عدم رعایت این موضوع،راندمان  پایین می آید و مصرف افزایش پیدا میکند و همچنین از عمر مفید دستگاهتان کاسته می شود.

۴- به این صورت که این کار در راندمان تاثیر مستقیمی دارد

به دلیل وجود رسوب در آب ایران و همچنین با توجه به نوع فلز پیشنهاد می شود که هر سه سال برای پکیج های تک مبدله و هر دو سال برای موتورخانه ها و پکیج های تک مبدله از سرویس کامل رادیاتور ها استفاده کنید.برای افزایش راندمان بهتر است که رادیاتور ها باز شوند و شتشو کامل شوند

 

انتظارات امروز از یک رادیاتور


۱. رفتار دینامیکی بهینه و بالا بودن سرعت پاسخ
۲. بالا بودن دمای سطحی برای حداکثر توان تشعشعی
۳. پایین بودن سرعت گرمایش محیط
۴. حداکثر توانایی گرمایی در هر مکان و در هر میزان عملکرد
۵. راندمان بالا
۶. رفتار دینامیکی بهینه
۷. داشتن گرمایش مناسب در هنگام عملکرد متوسط

 

lt-hwa-grftn-radyatwr-shwfazh

 

پارامترهای مهم برای خرید یک رادیاتور


۱. زیبا بودن شکل ظاهری رادیاتور
۲. کیفیت رنگ مناسب
۳.بالا بودن مقاومت مکانیکی
۴. داشتن مقاومت در برابر فرسودگی
۵. دارا بودن طول عمر زیاد
۶. داشتن سطح صاف و بدون لبه تیز
۷. کیفیت پرداخت سطح نهایی
۸. آسان بودن نصب
۹. مناسب بودن قیمت رادیاتور های پنلی بوتان
۱۰. در صورت زنگ زدن و خوردگی داشتن پشتیبانی خدمات و گارانتی تعویض

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که کالایی که گارانتی زیادی به مصرف کننده می‌دهد نشان دهنده عمر و ماندگاری و کیفیت بالای کالا می باشد.

 

وی‍ژگی‌های یک رادیاتور ایده‌آل


۱. کم مصرف بودن انرژی و بالا بودن راندمان.
۲. در کمترین فضای ممکن بیشترین ظرفیت حرارتی را دارد.
۳. از ماندگاری حرارتی بهینه برخوردار است.
۴. سازگاری رادیاتور با فضای مورد نیاز گرمایش و مهمتر از آن هم‌خوانی رادیاتور و سیستم تولید گرما

 

 

نحوه نصب و محل قرارگیری رادیاتور

  • استفاده از رادیاتور زمانی امکان پذیر است که فاصله کف تا سقف ساختمان 3 متر باشد در غیر این صورت بهتر است از سیستم های گرمایشی دیگر مانند هواساز، فن کویل و سایر سیستم ها استفاده نمایید.
  • هنگام نصب رادیاتور ها به فاصله رادیاتور تا زمین و دیوار دقت نمایید، این فاصله معمولا بین 10 تا 12 سانتی متر از کف و 5 سانتی متر از دیوار می باشد.
  • بهتر است در محیط های مرطوب از رادیاتور های آلومینیومی استفاده شود.
  • بهتر است رادیاتور ها در کنار دیوار و در زیر پنجره یا دیواره های سرد ساختمان قرار گیرند.
  • می توانید اندازه و ابعاد رادیاتور و جنس آن را متناسب با نوع کاربرد، محل قرار گیری و میزان ظرفیت مورد نیاز با توجه به فضای محیط انتخاب نمایید. 
  • هنگام نصب رادیاتور ها بهتر است از شیر های ترموستات خودکار بجای معمولی استفاده نمایید تا در مصرف سوخت (گاز) صرفه جویی کنید.
  • هنگام نصب رادیاتور از شیر های هواگیری خودکار استفاده نمایید تا با این عمل خطر نشت آب رادیاتور را کاهش دهید.
  • هر چه تعداد پره های رادیاتور بیشتر باشد میزان انتقال حرارت و گرمایش آن بیشتر خواهد بود و علاوه بر آن ظاهر رادیاتور ها با تعداد پره بالا به مراتب زیبا تر از کم پره می باشد.
  • سعی کنید هواگیری رادیاتور ها را به موقع انجام دهید تا خطر نشت آب از رادیاتور ها کاهش یابد، هواگیری رادیاتور ها بهتر است توسط تکنسین متخصص انجام شود.

 

دیدگا ها
ثبت دیدگاه
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است !!

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه

آخرین اخبار و مقالات

علل سوختن فیوز پکیج چیست؟
یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران پکیج  است که در انواع مدل‌های دیواری و زمینی تولید می‌شود . م ...
چگونه از پکيج با گاز مايع استفاده کنيم؟
استفاده از پکيج با گاز مايع یا پکيج با گاز شهری را باید هنگام خرید به آن توجه کنید . از جمله مواردی ...
پکيج چگالشی چیست؟ نحوه کارکرد و مزایای آن
پکیج چگالشی یکی از انواع پکیج ها است که با استفاده کامل از گرمای ایجاد شده توسط شعله ها برای گرم کرد ...
رفع خطای e1 در پکیج بوتان
دلایل زیادی می تواند موجب بروز ارورهای E در پکیج دیواری بوتان ‌شود که یکی از رایج ترین این ارور ها ، ...

محصولات تخفیف دار

Bita 26 s
  • بی تا 26 فن دار
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
  • پارما 26 فن دار دیجیتال
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
  • پرلا پرو 24 فن دار
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
  • پارما 24 فن دار دیجیتال
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۶/۵۰۰/۰۰۰ تومان
ناموجود
Bita 24 s
  • بی تا 24 فن دار
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۷۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
  • آبگرمکن های کم فشار B3115
۴/۹۲۲/۴۰۰ تومان ۴۹۰۰۰۰۰ تومان
ناموجود
perla pro 32rsi
  • پرلا پرو 32 فن دار
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
  • رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۴۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
  • کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
  • بی تا 22 فن دار
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۲۰۰/۰۰۰ تومان
ناموجود
تلگرام اینستاگرام آپارات