پشتیبانی آنلاین

contact
zarbdar

آموزش 0 تا 100 تنظیم شعله پکیج

خانه ← مجله خبری ← اخبار و مقالات ← آموزش 0 تا 100 تنظیم شعله پکیج
آموزش 0 تا 100 تنظیم شعله پکیج

محصولات تخفیف دار

perla pro24rsi
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
۵/۷۰۰/۰۰۰ تومان ۵/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول

آموزش 0 تا 100 تنظیم شعله پکیج

دسته بندی : اخبار و مقالات

توضیحات

یکی از اصولی ترین مسائلی که در خصوص بهترین زمان سرویس پکیج اهمیت دارد، تنظیم ارتفاع مناسب شعله پکیج است. در صورتی که شعله آن کم یا زیاد باشد مشکلاتی را در پی خواهد داشت. برای حل این مشکل موارد و نکاتی را که در خصوص تنظیم شعله پکیج مورد توجه بوده است را در این مقاله از نمایندگی بوتان بیان کردیم. با ما همراه باشید.

 

عملکرد شیر گازی پکیج چگونه است؟

شیر گاز پکیج شامل 3 عدد بوبین است که یکی از آنها برق 12 ولت و دو بوبین دیگر با جریان 220 ولت کار می کنند. اتصال و قطع جریان گاز از طریق بوبین های 220 ولتی شیر گازی انجام می شود. با کمک بوبین 12 ولت یا منبع تغذیه DC می توان ارتفاع شعله را تنظیم کرد.
پس به طور خلاصه می توان شیر گاز را در پکیج اینگونه معرفی کرد، که این قطعه وظیفه دارد جریان گاز را در پکیج تنظیم کند و از طرفی شعله داخل پکیج را نیز کنترل می کند.
همچنین به  خاطر کنترل جریان گاز به پکیج، شیر گاز می تواند در صورت بروز ایراد با قطع جریان گاز، اجاق گاز را خاموش کند که این امر ایمنی پکیج را تضمین می کند.
در نظر داشته باشید که تحت هیچ شرایطی امکان تعمیر شیر گاز آبگرمکن بوتان وجود ندارد. زیرا قطعات آن توسط سازنده به صورت پلمپ شده به بازار عرضه می شود. تنها اقدامی که می توان برای حل مشکل شیر گاز پکیج انجام داد، تعویض بوبین های شیر گاز و دیگری ماژوله نمودن شعله پکیج با استفاده از بوبین 12 ولتی این قطعه می باشد.

 

عملکرد شیر گازی پکیج چگونه است؟

 

شیر گازی پکیج چیست؟

برای پیشبرد کارایی پکیج زمینی و دیواری از قطعات مختلفی در این وسیله استفاده شده که یکی از مهمترین آن ها شیر گازی پکیج است. این شیر درست در زیر محفظه احتراق پکیج دیواری جای گرفته است که وظیفه قطع و وصل کردن جریان گاز را به عهده دارد.

روش کار شیر گاز پکیج به این صورت است که موقع روشن شدن پکیج، برد دستگاه برق مورد نیاز را به نوک بوبین های شیر گازی می فرستند و به این ترتیب شیر باز شده و جریان گاز در محفظه احتراق برقرار می شود. در این مرحله جرقه زن عمل کرده و در نهایت شعله در پکیج تشکیل می شود.

شیر گاز در پکیج با برق 220 ولت کار می کند و اغلب از جنس آلومینیوم ساخته شده است. این شیر خود شامل دو شیر برقی است که با کمک آن ها میزان ارتفاع شعله در پکیج را تنظیم می کند. در پکیج های ایران رادیاتور و بوتان از شیر گاز 848 sit و شیر گاز tim استفاده می شود.

در شیر گاز پکیج از 3 عدد بوبین استفاده شده که یکی از آن ها به وسیله برق 12 ولت و دو بوبین دیگر به وسیله جریان 220 ولت کار می کنند. قطع و وصل جریان گاز ورودی به پکیج از طریق بوبین های 220 ولت شیر گازی انجام می شود و با کمک بوبین 12 ولت یا تغذیه کننده از جریان برق DC می توان ارتفاع شعله را تنظیم کرد.

پس به صورت خلاصه می توان شیر گاز پکیج را اینطور معرفی کرد که این قطعه تنظیم کننده قطع و وصل جریان گاز در پکیج است و از طرفی برای تنظیم شعله در پکیج باید به سراغ شیر گازی برویم تا با کمک این قطعه ماژوله کردن شعله در پکیج را به انجام برسانیم. منظور از ماژوله کردن شعله همان تنظیم کوتاهی و بلندی شعله است.

 

روش تست شیر گاز پکیج

پیش از تنظیم شعله پکیج، باید شیر گاز پکیج را تست نمایید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. عدم انجام این کار سبب بروز مشکل در شیر گاز پکیج شده و تنظیم فشار گاز پکیج به درستی انجام نخواهد شد.

 

تست مدار الکترونیکی

ابتدا مولتی متر را در حالت بیزر قرار دهید و پس از آن، میله های اتصال به سوکت را با بدنه تست نمایید.این امر به شما کمک می کند تا از عدم وجود اتصال بین سیم پیچ ها با بدنه مطمئن شوید. به این نکته دقت داشته باشید که یکی از میله ها باید با بدنه اتصال برقرار کند که به آن زمین یا ارت گفته می شود. سه تا میله باقی مانده به مدارهای برق تغذیه 220 ولت متصل می باشد. بعد از اتصال بدنه میله ها را با همدیگر تست نمایید. این امر به شما کمک می کند تا از عدم وجود اتصال کوتاه بین سیم پیچ ها مطمئن شوید. هنگامی که از ایمنی اتصال برق مستقیم به شیر گاز مطمئن شدیم، می توانیم برق را به صورت مستقیم متصل کنیم.

 

تست مدار مکانیکی

برای تست مدار مکانیکی ابتدا باید سیم فاز را به صورت موازی به پایین ترین میله و بالاترین میله وصل کنید. پس از آن، میله دوم از پایین را به سیم نول متصل کرده و برق را وصل نمایید. حال با فشار حداقل 5 میلی بار و حداکثر 30 میلی بار در بخش ورودی بدمید. توجه داشته باشید که باید گاز از قسمت خروجی خارج شود. نکته قابل توجه این است که خروج گاز در این حالت  بستگی به تنظیم پیچ شعله کم در قسمت مدولار دارد. در صورتی که گاز خارج نشد، می توانید با تنظیم مجدد آن را تست نمایید. در این صورت باید پیچ وسط مدولار را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا میزان گاز خروجی افزایش پیدا کند.

 

روش تست شیر گاز پکیج

 

تست مدولار

تست قسمت مدولار تنها  هنگام  کارکرد شیرگاز با کم و زیاد شدن برق مدولار امکان پذیر می باشد. شیرکنترل گاز در پکیج های چگالشی موظف به خاموش و روشن کردن و همچنین تنظیم شعله گاز در پکیج های چگالشی است. رایج ترین شیرگازی که  مورد استفاده قرار می گیرد، شیر گاز  SIT 848 Sigma است که محصولی از کشور ایتالیا است. این شیر گاز با برق 220 ولت کار کرده و کاری که انجام می دهد این است که ورود گاز به مشعل پکیج های چگالشی را قطع و یا وصل می کند.

به دلیل این که پکیج های چگالشی به فن با دور متغیر(مدولار) مجهز می باشند، طراحی این نوع از پکیج ها به صورتی است که به خاطر وجود ونتوری در شیر گاز، با تغییر کردن دور موتور فن (سرعت چرخش پره های فن) مقدار گازی که  وارد مشعل می شود، تغییر خواهد کرد.

به این موضوع توجه داشته باشید که این دو پارامتر دارای رابطه مستقیم با یکدیگر هستند. به همین سبب است که با افزایش یافتن تعداد دور فن و همچنین جریان هوای بیشتر، عمل مکش بیشتری در فن صورت گرفته و در نتیجه میزان گاز بیشتری وارد مشعل خواهد شد و با کاهش یافتن تعداد دور فن، میزان  گاز کمتری وارد به مشعل خواهد شد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که بر خلاف شیر کنترل گاز در پکیج های معمولی، تنظیمات شیر کنترل گاز پکیج های چگالشی متناسب با کیفیت پارامترهای محصولات احتراق(به ویژه CO2) تنظیم می شود و به هیچ وجه مطابق با فشار گاز در حالت حداقل و حداکثر شعله تنظیم نخواهد شد و همچنین جهت تنظیم شیر کنترل گاز بایستی که از دستگاه آنالیز محصولات احتراق استفاده کرد.

 

نحوه تنظیم شعله پکیج

در بخش قبلی با روش های تست سلامتی شیر گازی پکیج آشنا شدید، حال در این مرحله می توانید در صورت سالم بودن شیر گازی شعله پکیج را تنظیم کنید.  کوتاه یا بلند بودن ارتفاع شعله در پکیج هر دو باعث اختلال در عملکرد پکیج می شوند. اما شما می توانید با توجه به کدهای خطای دستگاه از این مشکل مطلع شده و پیش از وارد شدن آسیب های جدی به مبدل و دیگر اجزای پکیج آن را حل کنید.

یکی از بهترین نشانه ها توجه به کد خطای پکیج است، اگر ارتفاع شعله در پکیج بیشتر از حد مجاز باشد، ارور دمای بیش از حد مبدل بر روی دستگاه نمایان می شود و در صورت کمتر بودن ارتفاع شعله از مقدار استاندارد آن، مشاهده می کنید که بعد از بستن قاب پکیج کد خطای عدم تشکیل شعله بر روی پنل این وسیله ظاهر می شود.

چنانچه با هر گونه کد خطا مبنی بر عدم تنظیم نبودن ارتفاع شعله در قیمت آبگرمکن دیواری مواجه شدید، می توانید بر اساس روشی که در ادامه می گوییم شعله بلند و شعله کوتاه پکیج را تنظیم کنید. قبل از هر چیز به خاطر داشته باشید که اولین شرط مهم در زمان تنظیم شعله بلند و کوتاه پکیج این است که حتماً باید دستگاه در حالت تابستانه روشن باشد، چون در این حالت شعله بلند و شعله کوتاه را به صورت مجزا خواهید داشت.

 

نحوه تنظیم شعله پکیج

 

 با توجه به این پیش شرط مهم به سراغ آموزش نحوه تنظیم شعله پکیج می رویم:

تنظیم شعله کوتاه

در زمان تنظیم شعله پکیج دسته دمای دستگاه را بر روی حالت ماکزیموم قرار می دهیم. سپس یکی از شیرآلات آب گرم مصرفی ساختمان را باز می کنیم تا شعله در دستگاه تشکیل شود. همزمان با باز کردن شیر آب جرقه زن فعال شده و شعله در حالت ماکزیموم در محفظه احتراق تشکیل می شود.

شعله کوتاه پکیج در حالت زمستانه وجود دارد. یعنی وقتی شرایط استفاده از آب گرم پکیج دیواری در زمستان تنظیم می کنید، ابتدا دستگاه در شعله ماکزیموم یا بلند روشن شده و سپس در حالت شعله کوتاه یا مینیموم تنظیم می شود. از آنجا که شعله کوتاه پیش نیاز شعله بلند است، ابتدا به سراغ تنظیم شعله کوتاه یا مینیموم پکیج می رویم.

برای این منظور پکیج را در حالت تابستانه تنظیم کرده، شیلنگ ماژوله را از دستگاه جدا می کنیم و یکی از فیش های شیر ماژوله را می کشیم. توجه داشته باشید که دو طرف شیر ماژوله یا بوبین ماژوله برق 24 DC وجود دارد، به همین دلیل اتصال سر فیش ماژوله به بدنه پکیج یا اتصال دو سر فیش ماژوله به یکدیگر باعث جرقه زدن و سوختن برد پکیج می شود. چه عواملی باعث مشکل در برد پکیج میشود ؟

حال برای تنظیم شعله کوتاه پکیج نیاز به یک پیچ گوشتی و آچار داریم. بر روی شیر گازی یک مهره برنجی وجود دارد. با کمک آچار مهره را نگه داشته و پیچ داخل مهره برنجی را با استفاده از پیچ گوشتی می چرخانیم. با چرخاندن آرام پیچ گوشتی به سمت بالا و پایین شعله کوتاه را تنظیم می کنیم.

 

تنظیم شعله کوتاه

 

اگر پیچ را به سمت عقربه های ساعت بچرخانیم ارتفاع شعله کوتاه زیاد شده و چرخاندن پیچ بر خلاف عقربه های ساعت ارتفاع شعله کوتاه را کم می کند. ارتفاع استاندارد شعله کوتاه در پکیج به اندازه یک سوم ارتفاع محفظه احتراق است. بنابراین پیچ ماژوله را به سمتی می چرخانیم که ارتفاع آن به مقدار یک سوم ارتفاع محفظه احتراق تنظیم شود.

توجه داشته باشید پیچ شیر ماژوله نباید بیشتر از نیم دور چرخانده شود، در غیر این صورت پیچ از حالت تنظیم استاندارد خارج شده و تنظیم مجدد آن بسیار ساخت و حتی غیرممکن است.

 

تنظیم شعله بلند

برای تنظیم شعله بلند پکیج باید یکی از شیرهای آب گرم مصرفی در ساختمان را باز کنیم. در این حالت شعله پکیج در بلندترین حالت خود روشن می شود. اگر ارتفاع شعله بلند بیشتر از دو سوم ارتفاع محفظه احتراق باشد، یعنی شعله بلند نیاز به تنظیم دارد.

برای اینکه شعله بلند را تنظیم کنیم، کافیست این بار پیچ  شیر ماژوله را با پیچ گوشتی ثابت نگه داشته و مهره برنجی را با آچار شل و سفت کنیم. اگر مهره برنجی را به جهت عقربه های ساعت بچرخانیم ارتفاع شعله بلند بیشتر می شود و چرخاندن مهره برنجی در جهت خلاف عقربه های ساعت ارتفاع شعله را کم تر می کند. با این حال به خاطر داشته باشید که در حالت استاندارد ارتفاع شعله بلند پکیج باید به اندازه دو سوم ارتفاع محفظه احتراق باشد.

 

دیدگا ها
ثبت دیدگاه
سعید تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
در موقع استفاده از ابگرم مصرفی در پکیج زمانی که آب به دمای تنظیمی رسید دستگاه پکیج خاموش می شود یا ماژوله میکنه؟
ادمین تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۰

درود به شما 

در صورتی که دستگاه در حالت سلامت باشد باید ماژول کند اما به عنوان مثال اگر جرم داشته باشد یا سنسور ها دمارو اشتباه تشخیص بدن ممکنه خاموش بشه

با تشکر

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه

آخرین اخبار و مقالات

علل سوختن فیوز پکیج چیست؟
یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران پکیج  است که در انواع مدل‌های دیواری و زمینی تولید می‌شود . م ...
چگونه از پکيج با گاز مايع استفاده کنيم؟
استفاده از پکيج با گاز مايع یا پکيج با گاز شهری را باید هنگام خرید به آن توجه کنید . از جمله مواردی ...
پکيج چگالشی چیست؟ نحوه کارکرد و مزایای آن
پکیج چگالشی یکی از انواع پکیج ها است که با استفاده کامل از گرمای ایجاد شده توسط شعله ها برای گرم کرد ...
رفع خطای e1 در پکیج بوتان
دلایل زیادی می تواند موجب بروز ارورهای E در پکیج دیواری بوتان ‌شود که یکی از رایج ترین این ارور ها ، ...

محصولات تخفیف دار

perla pro24rsi
  • پرلا پرو 24 فن دار
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
  • پارما 26 فن دار دیجیتال
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
  • آبگرمکن های کم فشار B3115
۵/۷۰۰/۰۰۰ تومان ۵/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
  • رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
  • بی تا 26 فن دار
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
  • پرلا پرو 32 فن دار
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
  • کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
  • بی تا 22 فن دار
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
  • پارما 24 فن دار دیجیتال
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
  • بی تا 24 فن دار
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
تلگرام اینستاگرام آپارات