پشتیبانی آنلاین

contact
zarbdar

پیچ تنظیم دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان | نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن بوتان

خانه ← مجله خبری ← اخبار و مقالات ← پیچ تنظیم دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان | نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن بوتان
پیچ تنظیم دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان | نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن بوتان

محصولات تخفیف دار

رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۶/۷۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۹۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۴۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
۵/۷۰۰/۰۰۰ تومان ۵/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول

پیچ تنظیم دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان | نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن بوتان

دسته بندی : اخبار و مقالات

توضیحات

فشار آب عامل مهمی در کارکرد آبگرمکن های دیواری به شمار می‌رود. دیافراگم یک قطعه‌ی لاستیکی در آبگرم کن است که با استفاده از اختلاف فشار موجب باز شدن شیر گاز آبگرمکن و تشکیل شعله و روشن شدن آن می‌شود. با این تفاسیر دیافراگم را می‌توان نوعی حسگر فشار و از قطعات اصلی در آبگرمکن دانست. برای تعویض و یا تعمیر دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان شما نیازمند دانش کافی و مهارت لازم هستید از آنجا که دیافراگم قطعه ای بسیار حساس و بای جدا کردن دو سطح و حسگرهای فشار در آبگرمکن می‌باشد، بنابراین کار کرد و کار دیافراگم در آبگرمکن دیواری بوتان بسیار حائز اهمیت است.

 

فهرست مطالب:

 

 

دیافراگم و نقش آن در آبگرمکن دیواری

دیافراگم آبگرمکن دیواری را می توان جزء مهم ترین قطعاتی دانست که عملکرد صحیح آبگرمکن به سلامت و کارکرد مناسب آن بستگی دارد .

این قطعه پلاستیکی که بخشی از سیستم رگولاتور آبگرمکن است ، نوعی حسگر فشار است که در مسیر ورود آب قرار گرفته و وظیفه ی باز کردن مسیر گاز در لوله را بر عهده دارد .

با توجه به اینکه اساس کار سیستم آبگرمکن بر فشار آب است ، پس از باز کردن شیر آب گرم توسط کاربر آب وارد آبگرمکن می شود و به دیافراگم برخورد می کند .

ورود آب به سیستم آبگرمکن سبب افزایش فشار در آن شده و این فشار دیافراگم را در مخزن انبساط به سمت پایین هدایت می کند . پایین رفتن دیافراگم باعث فشرده شدن هوای درون مخزن و همچنین ایجاد فضای بیشتر برای ورود آب اضافی است .

این قطعه پس از برخورد و تشخیص ورود آب ، از طریق میله سوپاپ فشار آب را به سوپاپ گاز منتقل می کند و مسیر گاز در لوله ها را باز می کند تا با روشن شدن شمعک ، شعله آبگرمکن روشن شود .

جنس دیافراگم از لاستیک اتیلن پروپیلن است تا بتواند فشار بسیار بالا را تحمل کند . اما این قطعه در اثر استفاده مداوم فرسوده شده و ممکن است به خوبی کار نکند .

پیچ تنظیم دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان

 

برای تنظیم پیچ دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان پس از آن که اطمینان پیدا کردید که فشار آب سرد دارای فشار معمولی می باشد و فشار پایین نیامده است و زمان زیادی گذشته است که واشر دیافراگم را تعویض نکرده‌اید پس ایراد از واشر دیافراگم می باشد. در صورتی که پیچ تنظیم فشار و دست نزده باشید مراحل زیر را باید انجام بدهید :

  • برای اطمینان از خراب بودن واشر لاستیکی شما اول با یک پیچ گوشتی بسیار باریک میله ای که داخل سوراخ بین دو کاربراتور هست را فشار داده و به سمت چپ بچرخانید، در این حالت مشعل آبگرمکن دیواری بوتان شما روشن خواهد شد.
  • اکنون شیر آب گرم را باز کرده و کاملا مواظب باشید که جمیله صدمه وارد نکنید و باعث کندشدن میل نشوید.میله با فشار دیافراگم کاربراتور گاز را وادار خواهد کرد که به مشعل گاز داده و آن را روشن کند.
  • زمانی که دیافراگم آبگرمکن خراب شده باشد دیگر فشار آبی به دیافراگم فشار نمی آورد و در نتیجه دیافراگم هم به میله فشار نیاورده و میله هم مشعل را روشن خواهد کرد.
  • توری جرم گیر کاربراتور آب باید حتما تمیز شده باشد هیچ وقت با پیچ های تنظیم دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان دست نزنید چراکه خراب شدن و یا به هم ریختن تنظیم آبگرمکن دیواری خواهد شد.
  • سعی کنید واشر دیافراگم را دقیقا متناسب با آبگرمکن مورد نظر از بازار و یا مغازه های لوازم تاسیساتی و شیرآلات خریداری کنید.

 

پیچ تنظیم دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان

 

عملکرد دیافراگم در آبگرمکن 

 

کار دیافراگم در آبگرمکن، در واقع حس فشار در آبگرمکن بوتان است. همان طور که می‌دانید، یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد تمام پکیج ها و آبگرمکن های دیواری همین فشار آب است که موجب می‌شود دیافراگم نقشی بسیار پر اهمیت در عملکرد آبگرمکن بوتان داشته باشد.

آبی که با فشار وارد آبگرمکن می‌شود، با دیافراگم برخورد می‌کند و به این ترتیب دیافراگم قادر به تشخیص فشار آن و باز کردن مسیر گاز خواهد بود. وقتی مسیر گاز باز شود، شعله تشکیل می شود و پکیج شروع به گرم کردن آب می‌نماید. در صورتی که این روند با مشکل رو به رو باشد آب به خوبی گرم نمیشود و به اصلاح آب آبگرمکن سرد و گرم میشود.

برای رفع این مشکل میتوانید مقاله علت سرد و گرم شدن آب پکیج مطالعه کرده و برای رفع ایراد خودتان بدون نیاز به تعمیرکار اقدام کنید. فرم ظاهری دیافراگم و همین طور مدل آن، در آبگرمکن های مختلف متفاوت است و تا حدی بستگی به شکل و فرم رگلاتور آب آن آبگرمکن دارد.

 

 چه مشکلاتی ممکن است برای دیافراگم آبگرمکن به وجود آید ؟

به دلیل املاح زیاد آب لوله ‌کشی و تغییرات زیاد فشار آب، دیافراگم دچار خرابی‌ هایی می‌ شود . از جمله‌ خرابی ‌های رایج دیافراگم آبگرمکن بوتان باید به موارد زیر اشاره کرد :

  • فرسوده شدن واشر دیافراگم

یکی از مشکلاتی که برای دیافراگم پیش می ‌آید ، فرسوده شدن واشر آن است . این مشکل بیشتر به دلیل رسوب گرفتن واشر اتفاق می ‌افتد ؛ چون این قطعه پلاستیکی است رسوبات باعث از بین رفتن خاصیت آب‌بندی آن می ‌شوند و با تمیز کردن آن هم مشکل حل نمی‌شود .

  • خرابی خود دیافراگم

همانطور که گفتیم این قطعه از جنس اتیلن پروپیلن یعنی نوعی پلاستیک است . فشار و رسوبات آب به مرور زمان روی این قطعه تاثیر می ‌گذارند و باعث فرسودگی‌اش می‌ شوند . در این شرایط خرابی دیافراگم به 2 صورت خود را نشان می‌دهد :

  1. روشن نشدن آبگرمکن دیواری با باز کردن شیر آب گرم
  2. خاموش نشدن دستگاه بعد از بستن شیر آب گرم

در مورد اول با وجود فشار خوب آب ورودی ، دیافراگم باز نمی ‌شود ؛ در نتیجه دستگاه هم روشن نمی ‌شود . در مورد دوم هم بسته نشدن دیافراگم به دلیل فرسودگی یا سوراخ شدن ، اجازه خاموش شدن آبگرمکن را نمی ‌دهد .

  • رسوب گرفتن دیافراگم

آب لوله ‌کشی بیشتر مناطق ایران ، حاوی رسوبات و املاح است . با قرار دادن رسوب ‌گیر در مسیر آب ورودی می‌ توان مقدار ورود این املاح را کم کرد ؛ اما به مرور زمان ، مقداری از آن‌ ها روی دیافراگم جمع می ‌شود . این رسوبات مانع عملکرد دست دیافراگم می ‌شوند .

 

گام‌های اصلی در تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری

 

از جمله معایب ابگرمکن دیواری، عدم عملکرد صحیح دیافراگم تحت تاثیر معیوب یا تنظیم نبودن است. تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری مانند دیگر تجهیزات این وسیله پرکاربرد باید طبق یک اصول صحیح و دقیق انجام شود. برای اینکه بتوانید این قطعه را بدون دردسر و ایجاد اشکال در دیگر قطعات آبگرمکن دیواری انجام دهید چندین نکته اشاره شده در این بخش را به خاطر بسپارید.

بیشتر سهم توجه به قطعات وابسته به دیافراگم در هنگام تعویض را قطعه ریگلاتور آب به خود اختصاص داده است. از این رو در هنگام سرویس ریگلاتور آب در آبگرمکن دیواری نیاز به تعویض دیافراگم آبگرمکن محتمل است. برای تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری اولین کار قطع آب ورودی به ریگلاتور آب است. با انجام این کار امکان باز کردن لوله‌های متصل به ریگلاتور آب و دسترسی به قطعه دیافراگم در آبگرمکن دیواری امکان پذیر می‌باشد. شیر گاز را هم ببندید.

 

گام‌های اصلی در تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری

 

6 پیچ رگلاتور را باز کنید تا بتوانید دیافراگم را جدا کنید. 

 

پس از دسترسی به قطعه دیافراگم آبگرمکن دیواری اقدام به تعویض تجهیزات معیوب و آسیب دیده هر کدام با رعایت اصول تعیین شده نمایید.

پس از انجام کار تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری حتما از عدم نشت گاز با تست آب و صابون در اطراف آبگرمکن اطمینان حاصل نمایید.

در کنار رگلاتور یک پیچ تنظیم دیافراگم آبگرمکن وجود دارد که میزان فشار دیافراگم آبگرمکن دیواری به پیستول خروج گاز را مشخص می کند. زمانی که دیافراگم خراب باشد، فشار لازم برای خروج جریان گاز و روشن شدن شعله را ایجاد نمی کند. توسط این پیچ می توانید ارتفاع شعله را تنظیم کنید.

کار تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری یک امر تخصصی است که در صورت عدم اطلاعات کافی در زمینه تعمیرات آبگرمکن دیواری بهتر است از یک سرویسکار و تعمیرکار مجرب در این زمینه مشورت و راهنمایی بگیرید.

 

چگونه واشر دیافراگم آبگرمکن را تعویض کنیم؟

ابتدا باید شیر ورودی آب سرد و گاز را ببندید همه اتصالات آبگرمکن مانند: شلنگ گاز را جدا کنید و این کار را بادقت زیاد انجام دهید تا صدمه‌ای به لوله‌ها وارد نشود.آبگرمکن را از روی دیوار پایین آورده و روی یک سطح صاف بگذارید. به‌وسیله چهارسو یا پیچ‌گوشتی کاربراتور را باز نمایید. اکنون واشر قدیمی را بازکرده و واشر جدیدی را جایگزین آن کنید. دوباره آبگرمکن را به حالت اول روی دیوار نصب نمایید و اتصالات را مانند قبل وصل کرده و اکنون می‌توانید که آبگرمکن را روشن کنید. به‌وسیله شیر سفید رنگی که در زیر کاربراتور وجود دارد شعله را زیاد و یا کم کنید.

 

تعمیر دیافراگم آبگرمکن دیواری

 

  • دیافراگم قطعه ای است که در صورتی که مشکلی برای آن پیش بیاید بهتر است به جای تعمیر تعویض گردد.
  • تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان ، هم صرفه اقتصادی بیش تری دارد و هم موجب افزایش کارایی و بهبود بازدهی دستگاه شما می‌گردد.
  • در صورت تعمیر دیافراگم به جای تعویض ان در مدت کمی مجددا مجبور به تعمیر آن خواهید شد و این موضوع تا حدی موجب کاهش عمر مفید دستگاه آبگرمکن دیواری شما می‌گردد.
  • برای تعویض دیافراگم آبگرمکن دیواری بوتان، می‌توانید طبق دستورالعمل های ارائه شده اقدام کرده و خودتان آن را تعویض نمایید.

 

تعمیر دیافراگم آبگرمکن دیواری

 

یک نکته مهم در نحوه تعویض دیافراگم آبگرمکن بوتان

 

در ادامه مبحث نحوه تعویض دیافراگم پکیج بوتان خوب است به یک نکته مهم اشاره کنیم. زمانی که قطع آب اتفاق می افتد، این دیافراگم است که باید منبع سوخت را قطع نماید. حال اگر این قطعه خراب شود، خیلی زود تمام فضای خانه با گاز پر شده و خطر خفگی و انفجار افزایش خواهد یافت. از همین رو، لازم است در زمینه فنون تعمیر و تعویض دیافراگم آبگرمکن، اطلاعات کافی داشت. کلیه قطعات آبگرمکن بوتان لازم است بر مبنای اصول تعمیر قطعات گازسوز و با دقت بالایی تعویض شوند. این میزان از دقت می تواند نتیجه خوبی در بر داشته باشد.

 

سایر عوامل موثر در تنظیم فشار پشت دیافراگم آبگرمکن دیواری

 

بخش دیگر از اجزای آبگرمکن که شیپوره نام دارد در تعادل فشار زیر دیافراگم نقش به سزایی دارد. با عبور بخشی از آب زیر دیافراگم از درون شیپوره، افت فشار در کمره ی شیپوره ایجاد می‌شود. افت فشار ایجادشده در کمره شیپوره (به صورت مکشی) از طریق لوله دیافراگم به پشت دیافراگم منتقل‌شده و هوا و آب موجود در پشت دیافراگم را تخلیه می‌کند. با تخلیه مخلوط آب و هوای پشت دیافراگم، فشار بالای دیافراگم برداشته می‌شود و فشار زیر دیافراگم بر آن غلبه می‌کند و دیسک را به سمت شیرگاز می‌راند.

در نتیجه ی این عمل، میل محور رگلاتور آب به سمت میل محور شیرگاز حرکت کرده و سوپاپ کله‌قندی شیرگاز را بیشتر بازکرده، موجب افزایش دبی گاز شده و شعله را افزایش می‌دهد. به طور کلی  با جریان پیدا کردن آب در مبدل آبگرمکن، آب ابتدا از مسیر شیپوره عبور می‌کند. با عبور آب از شیپوره فشار کمره ی آن کاهش پیداکرده و موجب ایجاد مکشی می‌شود که از طریق آن فشار بالای دیافراگم برداشته می شود و دیسک به سمت جلو حرکت کرده و مسیر شیر گاز را باز می‌کند.

برای تنظیم فشار بر روی دیافراگم آبگرمکن شیر احتراق آهسته نقش اصلی را بازی می‌کنند. خرابی آن می‌تواند موجب نقص در اختلاف فشار اعمالی بر روی دیافراگم شده و عملکرد آبگرمکن را در هنگام استارت دچار مشکل کند.

 

دیدگا ها
ثبت دیدگاه
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است !!

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه

آخرین اخبار و مقالات

علل سوختن فیوز پکیج چیست؟
یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران پکیج  است که در انواع مدل‌های دیواری و زمینی تولید می‌شود . م ...
چگونه از پکيج با گاز مايع استفاده کنيم؟
استفاده از پکيج با گاز مايع یا پکيج با گاز شهری را باید هنگام خرید به آن توجه کنید . از جمله مواردی ...
پکيج چگالشی چیست؟ نحوه کارکرد و مزایای آن
پکیج چگالشی یکی از انواع پکیج ها است که با استفاده کامل از گرمای ایجاد شده توسط شعله ها برای گرم کرد ...
رفع خطای e1 در پکیج بوتان
دلایل زیادی می تواند موجب بروز ارورهای E در پکیج دیواری بوتان ‌شود که یکی از رایج ترین این ارور ها ، ...

محصولات تخفیف دار

رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
  • رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
  • پرلا پرو 32 فن دار
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
  • بی تا 22 فن دار
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
  • پارما 24 فن دار دیجیتال
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۶/۷۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
  • کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
  • پرلا پرو 24 فن دار
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
  • بی تا 26 فن دار
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
  • بی تا 24 فن دار
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۹۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
  • پارما 26 فن دار دیجیتال
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۴۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
  • آبگرمکن های کم فشار B3115
۵/۷۰۰/۰۰۰ تومان ۵/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
تلگرام اینستاگرام آپارات