پشتیبانی آنلاین

contact
zarbdar

تمام چیزهایی که در خصوص تعمیر و تعویض ترموکوپل آبگرمکن باید بدانید!

خانه ← مجله خبری ← اخبار و مقالات ← ترموکوپل آبگرمکن - تمام چیزهایی که در خصوص تعمیر و تعویض ترموکوپل آبگرمکن باید بدانید!
ترموکوپل آبگرمکن - تمام چیزهایی که در خصوص تعمیر و تعویض ترموکوپل آبگرمکن باید بدانید!

محصولات تخفیف دار

parma 26 rsi digital
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۴۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
۵/۷۰۰/۰۰۰ تومان ۵/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۶/۷۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۹۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول

ترموکوپل آبگرمکن - تمام چیزهایی که در خصوص تعمیر و تعویض ترموکوپل آبگرمکن باید بدانید!

دسته بندی : اخبار و مقالات

توضیحات

تمام چیزهایی که در خصوص تعمیر و تعویض ترموکوپل آبگرمکن باید بدانید! یکی از مشکلات آبگرمکن دیواری، روشن نماندن شعله در هنگام استفاده از آب گرم است. دلیل اصلی این مشکل خرابی ترموکوپل است. ترموکوپل یکی از قطعات مهم در آبگرمکن دیواری است. این قطعه نقش حفاظتی دارد و  از بالا رفتن بیش از حد دمای آبگرمکن و انفجار آن جلوگیری می‌کند؛  پس با کوچک‌ترین مشکل باید تعمیر ترموکوپل آبگرمکن را انجام داد. وقتی دمای آبگرمکن بیش از حد بالا می‌رود، ترموکوپل جریان گاز را قطع می‌کند و شعله خاموش می‌شود. با خرابی این قطعه، شعله روشن نمی‌ماند و آبگرمکن درست کار نمی‌کند. در ادامه این مقاله از نمایندگی بوتان همراه ما باشید تا مواردی در خصوص تعمیر و تعویض ترموکوپل آبگرمکن  را در اختیار شما قرار بدهیم.

 

ترموکوپل وظیفه‌ی آن

ترموکوپل قطعه‌ای در آبگرمکن می‌باشد که متشکل از دو فلز غیر هم‌جنس است. در این قطعه ما فقط قادر به مشاهده‌ی فلز بیرونی هستیم که به صورت لوله‌ای می‌باشد. از داخل این فلز لوله‌ای شکل سیم مفتول عبور می‌کند. این دو فلز فقط در قسمت ابتدایی و نوک قطعه با یکدیگر اتصال دارند.

ترموکوپل‌ها بر اثر اختلاف دمایی که در آن‌ها به وجود می‌آید، توانایی تولید جریان برق براثر اختلاف پتانسیل دو سر آزاد قطعه را دارند. وظیفه‌ی دیگر این قطعه همان طور که گفتیم برای برقراری ایمنی بیشتر در دستگاه‌ها می‌باشد. فرض کنید بر اثر جریان هوا یا باد، شعله‌ی آبگرمکن یا هر وسیله‌ی گازسوز دیگری خاموش شود. اگر ترموکوپل در آن وسیله تعبیه نشده‌باشد، فضای داخلی خانه را گاز پر می‌کند و کوچک‌ترین جرقه‌ای باعث آتش‌سوزی می‌شود. اما اگر ترموکوپل در وسیله وجود داشته‌باشد، با خاموش شدن شعله، جریان گاز نیز قطع می‌شود. قطع شدن جریان گاز یکی از وظایف ترموکوپل می‌باشد.

 

ترموکوپل وظیفه‌ی آن

 

کارکرد ترموکوپل

برای تعویض و تعمیر ترموکوپل آبگرمکن دیواری باید آشنایی زیادی با این قطعه داشته باشید و بدانید که برقی که به‌وسیله ترموکوپل به وجود می‌آید خیلی کم است.
چنانچه دو فلز غیر هم جنسی را که به یکدیگر متصل است را حرارت دهیم بین دو سری که آزاد هستند اختلاف پتانسیل به وجود می‌آید و به‌طورکلی تحت‌تأثیر اندازه حرارت محل اتصال قرار می‌گیرند.

به این معنا که هراندازه حرارت بیشتر باشد اختلاف پتانسیل هم بیشتر می‌شود. به‌طورکلی درجه حرارت داده شده به محل را می‌توان با ولتاژ و اختلاف پتانسیل محاسبه کرد. در لوازم گازسوز برای ایمن کردن تجهیزات آن ترموکوپل کاربرد زیادی دارد‌. اگر در لوازم گازسوز به هر دلیل شعله خاموش شود گاز منتشر می‌شود و چنانچه در آن وسیله ترموکوپل وجود نداشته باشد باعث آتش‌سوزی و انفجار می‌شود.

ولی هنگامی که این قطعه در آبگرمکن یا وسایل گازسوز وجود دارد هنگامی که شعله خاموش می‌شود به‌صورت اتوماتیک گاز قطع می‌شود و خطر انتشار گاز وجود ندارد. در حال حاضر برای استفاده از آب گرم در منازل از پکیج موتورخانه و همچنین آبگرمکن استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعه‌ای که در آبگرمکن به کار می‌رود ترموکوبل است این قطعه باعث بالارفتن ایمنی در محیط می‌شود.

 

برای اطلاع از قیمت انواع پکیج بوتان اینجا کلیک کنید.

 

نحوه تست ترموکوپل آبگرمکن دیواری بوتان  

یکی از اولین راه های تشخیص سلامت ترموکوپل آبگرمکن دیواری بوتان، بررسی ظاهر آن است.  

بررسی محل اتصال دو فلزی که تشکیل دهنده ترموکوپل هستند می‌تواند تا حد خوبی اطلاعاتی درباره سلامت آن در اختیار ما قرار دهند.

به این صورت که اگر این دو فلز از یک دیگر جدا شده باشند احتمال بسیار بالایی وجود دارد که ترموکوپل خراب شده باشد.  

اما در قسمت دیگر ترموکوپل که در واقع دو سر آزاد فلزات غیر هم جنس قرار دارد، باید شاهد واشری باشیم که عایق است و این فلزات را از یک دیگر جدا کرده است.

اگر سر فلز درونی مشکلی پیدا کرده باشد و یا واشر خراب باشد باید به فکر تعمیر ترموکوپل باشید.  

اما اگر بخواهیم تست سالم بودن ترموکوپل و بویین را به طور کامل انجام دهیم بهترین راه این است که سر آن را چیزی در حدود نیم ساعت حرارت دهیم و بعد قسمت انتهایی آن را با سیم به یک بلندگو وصل کنیم.

اگر ترموکوپل سالم باشد، یک صدای بسیار ضعیف به خاطر جریان الکتریکی از آن بلند می‌شود.  

برای تست بویین می‌توانید آن را به یک باتری یک و نیم ولتی متصل کنید و هسته آن را به داخل فشار دهید. بویین سالم، با برداشتن انگشت به همان حال می‌ماند. 

 

نحوه تست ترموکوپل آبگرمکن دیواری بوتان

 

تعویض ترموکوپل آبگرمکن

بنا به مطالب ذکر شده قطعا از اهمیت بالای ترموکوپل آبگرمکن آگاه شده و به کارایی آن پی برده‌اید، و متوجه شده‌اید که به دلیل ساختاری که دارد و قرارگیری مداوم آن در معرض حرارت ناشی از شمعک آبگرمکن احتمال خرابی، پاره شدن، جدا شدن اتصالات، یا ایراد یافتن واشر سر ترموکوپل بسیار بالاست و در این شرایط شما بایستی هر چه سریعتر اقدام به تعویض ترموکوپل آبگرمکن نمایید.

برای تعویض ترموکوپل آبگرمکن انجام اقدامات زیر توصیه می‌شود:

در درجه اول بایستی شیر گاز ورودی به آبگرمکن را ببندید و در صورت گرم بودن دستگاه اجازه دهید تا کمی خنک شود.

بعد از برداشتن حفاظ بیرونی، با یک آچار فرانسه ترموکوپل را باز و از دستگاه جدا کنید.

پس از جای‌ساز کردن ترموکوپل جدید به همان روشی که نوع قدیمی را خارج کردید، مجدداً با آچار فرانسه سر دیگر آن را با پیچ محکم کنید.

تست سالم بودن ترموکوپل را اجرا کرده و پس از اطمینان از سلامت آن شمعک دستگاه را روشن کنید.

پس از نگهداری دکمه ولوم به مدت یک دقیقه، شیرها را در حالت شمعک قرار داده و حفاظ آبگرمکن را مجددا در محل خود قرار دهید.

انجام این مراحل بسیار ساده و آسان است تا حدی که خودتان نیز می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید ولی اگر بگرمکن‌تان به سرویس دوره‌ای نیز نیاز داشت می‌توانید از یک سرویس‌کار حرفه‌ای بخواهید که در کنار نحوه سرویس پکیج بوتان شما کار تعویض ترموکوپل آبگرمکن را نیز انجام دهد. نکته دیگر اینکه دقت داشته باشید که در صورت نیاز به خرید ترموکوپل حتما از محل‌های معتبر خریداری کنید و یا از یک فرد حرفه‌ای بخواهید اورجینال یا فیک بودن قطعه را برای شما مشخص کند تا در مدت زمان اندک نیاز مجدد به تعویض قطعه نداشته باشید.

 

برای مشاهده قیمت آبگرمکن دیواری بوتان اینجا کلیک کنید

 

نشانه‌های خرابی ترموکوپل آبگرمکن دیواری

اصلی‌ترین نشانه خرابی ترموکوپل آبگرمکن دیواری، روشن نماندن آبگرمکن در هنگام باز کردن شیر آب گرم است. در این شرایط با باز کردن شیر آب گرم، آبگرمکن روشن می‌شود؛ اما بعد از چند لحظه خاموش و آب سرد می‌شود. در این شرایط، ترموکوپل نمی‌تواند دمای شعله را تشخیص دهد و جریان گاز را قطع می‌کند.

 

نشانه‌های خرابی ترموکوپل آبگرمکن دیواری

 

دلایل خرابی ترموکوپل آبگرمکن

ترموکوبل‌ها برای اندازه‌‌گیری دما به کار می‌روند و از دقت بالایی برخوردار هستند ، همینطور دوام بالایی هم دارند . اما با وجود با دوام بودن آن‌ها ، برخی اوقات ممکن است دچار خرابی شوند و نیاز باشد که برای تعمیر و تعویض ترموکوپل آبگرمکن اقدام کنید . برای تعمیر دستگاه نیاز است انواع قطعات مانند تعویض و تعمیر رگولاتور آبگرمکن مخزنی و سایر موارد را بدانید و بدون اطلاعات دست به تعمیرات نزنید .

لازم به ذکر است که این قطعه به ولتاژی متکی است که فلزات در دماهای مختلف آن را تولید می‌کنند . به طور کلی عوامل مختلفی موجب خرابی ترموکوبل آبگرمکن می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم .

1. پارگی و ساییدگی

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث خرابی ترموکوپل شود، پارگی و ساییدگی است . مهندسانی که در زمینه ساخت ترموکوپل فعالیت دارند ، این قطعه را با استفاده از فلزات می‌سازند و در نهایت این قطعه می‌تواند در معرض ساییدگی و فرسودگی قرار بگیرد که این امر هم، موجب خراب شدن آن می‌شود .

معمولا خرابی ترموکوبل زمانی ظاهر می‌شود که حسگر از کار بی افتد. گاهی اوقات خرابی ترموکوپل باعث به وجود آمدن هزینه‌های زیادی می‌شود .

2. ناخالصی

علت دیگری که می‌تواند به خرابی ترموکوبل منجر شود، ناخالصی است. اگر در زمان تولید یا نصب در آن ناخالصی وارد شود، باعث سریع‌تر شدن روند خرابی ترموکوبل می‌گردد .

3. کاهش ولتاژ

معمولاً خرابی ترموکوبل با کاهش ولتاژ همراه است و این امر در طول چند هفته اتفاق می‌افتد و به راحتی هم نمی‌توان آن را مشاهده کرد. اگر کاهش ولتاژ اتفاق بیفتد، دمای اندازه‌گیری شده هم کاهش پیدا می‌کند .

4. کالیبراسیون مجدد

یکی دیگر از دلایل خرابی ترموکوبل، کالیبراسیون مجدد است که این امر زمانی رخ می‌دهد که ماهیت شیمیایی یکی از سیم‌ها دچار تغییراتی شود و برای ترموکوپل مشکلاتی ایجاد کند. لازم به ذکر است که حمل و نقل غیراصولی هم، می‌تواند روی کالیبراسیون تاثیر بگذارد و در نهایت به این قطعه آسیب برساند .ش

 

چگونگی تست کردن ترموکوپل آبگرمکن

تست ترموکوپل آبگرمکن را به دو روش می‌توان انجام داد. برای نصب پکیج دیواری  بصورت اصولی تنها لازم است مقاله مرتبط را بخوانید تا بطور کامل به این مورد و نکات مهم آن آگاه شوید!

 

بررسی ظاهری:

اولین کاری که برای تست ترموکوپل لازم است این است که محل متصل شدن دو فلز را چک می‌کنیم اگر دو سر فلز از همدیگر جدا باشند قطعاً این قطعه خراب شده است. در مرحله بعدی سر دیگر فلزات که به‌صورت آزاد است را باید بررسی نماییم. وجود یک واشر باعث می‌شود که این دو سر با یکدیگر تماس نداشته باشند چنانچه این دو سر آزاد و یا واشر خراب شده باشند؛ یعنی ترموکوبل خراب شده است.

 

استفاده از بلندگو:

روش دیگری که می‌توان فهمید ترموکوپل سالم است یا نه می‌توانیم دو سر ترموکوپل آبگرمکن را حرارت بدهیم تا در نوک آن اختلاف پتانسیل به وجود آید بعد از آن دو سر دیگر فلز را به یک بلندگو متصل می‌کنیم چنانچه ترموکوپل سالم باشد و خراب نشده باشد صدای ضعیفی بر اثر وجود اختلاف پتانسیل به گوش می‌رسد و این صدا نشانگر سالم بودن ترموکوپل آبگرمکن است.

 

نکاتی که حین تعمیر و تعویض ترموکوپل آبگرمکن باید رعایت کنید

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که از عکسی که گرفتید حتماً استفاده کنید، زیرا تمام این سه قطعه باید به صورت صحیح در جای خود قرار بگیرند. قرار نگرفتن این سه قطعه در جای درست خود، ممکن است باعث منفجر شدن آبگرمکن شود .

حالا باید به پیچ پشتی یک نگاه بیندازید و سعی کنید آن را ببندید. برای بستن پیچ پشتی، بهتر است که مهره را به عقب ببرید و ترموکوپل را به درستی جاسازی کنید و سپس مهره را ببندید. حالا باید ورودی آب و گاز را که قبلاً بسته بودید، باز کنید و آبگرمکن را هم روشن نمایید .

بعد از انجام این کار، ۵ دقیقه زمان بگذارید و صبر کنید و سپس شیر آب گرم را باز نمایید تا از این طریق بتوانید از تعویض درست و همینطور سلامت ترموکوپل مطمئن شوید .

زمانی که آبگرمکن را روشن کردید، اگر متوجه شدید که روشن شدن آبگرمکن حالت انفجاری دارد، به این معنی است که قطعه به درستی نصب نشده است .

در این شرایط باید مراحل ذکر شده را مجدد انجام دهید و در صورت لزوم از یک تعمیرکار ماهر کمک بخواهید. در کل باید بدانید که ترموکوپل در آبگرمکن قطعه مهمی به حساب می‌آید و نصب آن باید به صورت صحیح انجام شود .

 

 سخن پایانی

امیدواریم با خواندن این مقاله به راحتی بتوانید خودتان برای تعویض ترموکوپل آبگرمکن دیواری و تست ترموکوپل آبگرمکن دیواری بوتان اقدام کنید. اما اگر به هردلیلی در هر مرحله با مشکلی مواجه شدید خوشحال میشویم از مشاوره رایگان همکاران ما برای حل مشکل آبگرمکن و پکیج تان بهره مند شوید.

دیدگا ها
ثبت دیدگاه
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است !!

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه

آخرین اخبار و مقالات

علل سوختن فیوز پکیج چیست؟
یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران پکیج  است که در انواع مدل‌های دیواری و زمینی تولید می‌شود . م ...
چگونه از پکيج با گاز مايع استفاده کنيم؟
استفاده از پکيج با گاز مايع یا پکيج با گاز شهری را باید هنگام خرید به آن توجه کنید . از جمله مواردی ...
پکيج چگالشی چیست؟ نحوه کارکرد و مزایای آن
پکیج چگالشی یکی از انواع پکیج ها است که با استفاده کامل از گرمای ایجاد شده توسط شعله ها برای گرم کرد ...
رفع خطای e1 در پکیج بوتان
دلایل زیادی می تواند موجب بروز ارورهای E در پکیج دیواری بوتان ‌شود که یکی از رایج ترین این ارور ها ، ...

محصولات تخفیف دار

parma 26 rsi digital
  • پارما 26 فن دار دیجیتال
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۴۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
  • رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
  • پرلا پرو 32 فن دار
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
  • پرلا پرو 24 فن دار
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
  • کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
  • آبگرمکن های کم فشار B3115
۵/۷۰۰/۰۰۰ تومان ۵/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
  • بی تا 22 فن دار
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
  • پارما 24 فن دار دیجیتال
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۶/۷۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
  • بی تا 24 فن دار
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۹۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
  • بی تا 26 فن دار
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
تلگرام اینستاگرام آپارات