پشتیبانی آنلاین

contact
zarbdar

هواگیری پکیج چگونه انجام می شود؟ نکات مهمی که باید بدانید

خانه ← مجله خبری ← اخبار و مقالات ← هواگیری پکیج چگونه انجام می شود؟ نکات مهمی که باید بدانید
هواگیری پکیج چگونه انجام می شود؟ نکات مهمی که باید بدانید

محصولات تخفیف دار

perla pro24rsi
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
۴/۹۶۰/۰۰۰ تومان
ناموجود

هواگیری پکیج چگونه انجام می شود؟ نکات مهمی که باید بدانید

دسته بندی : اخبار و مقالات

توضیحات

خدمات هواگیری پکیج و هواگیری رادیاتور ها یکی از خدمات پکیج در تهران می‌باشد. و یکی از مهم‌ترین کارهای انجام سرویس پکیج بوتان هست. که تاثیر قابل توجهی بر عملکرد بهینه و افزایش عمر مفید پکیج دارد.

با شروع شش ماه دوم سال و تجربه یک فصل سرد دیگر، بسیاری از خانه های مجهز به سیستم گرمایشی سراسری خود را آماده خوش آمدگویی به زمستان و سرما می کنند. با تنظیم دوباره و هواگیری پکیج بوتان ، یکی از بخش های مهم آماده سازی و روشن کردن پکیج و رادیاتور انجام می شود.

ناگفته نماند که فرایند هواگیری به این دلیل انجام میشود تا هوای باقی مانده در شوفاژ قبل از روشن شدن پکیج انجام شود. همچنین این کار به افزایش عملکرد و طول عمر پکیج و رادیاتور کمک میکند. در این مقاله قصد داریم با ساده ترین روش و در کمتر از یک دقیقه شما را با نحوه هواگیری پکیج آشنا کنیم.

 

چرا باید هواگیری پکیج انجام شود؟

دلایل زیر از جمله مهم ترین موارد هواگیری شوفاژ است:

احتمالا تجربه روبه رو شدن با چنین موقعیتی را داشته اید که با روشن شدن پکیج و جریان آب در لوله، رادیاتور یا شوفاژ همچنان سرد یا بخشی از آن سرد و نیمه دیگر گرم است.

زمانی است که متوجه فشار پایین آب گرم می شوید یا اینکه اصلا آب گرم ندارید؛ صدای پیچیده شده درون لوله های رادیاتور به شما میگوید که باید هرچه زودتر هوای درون دستگاه را تخلیه کنید.

استفاده طولانی مدت از پکیج و رادیاتور ها؛ درواقع نشانه این است که عمر مفید سیستم شما رو به پایان است.

اختلاف ارتفاع بنا با زمین؛ این اتفاق در آپارتمان ها می افتد که به دلیل اختلاف سطح لوله کشی آب از پایین به بالا است. وقتی فشار آب برای طبقات بالاتر کم باشد، قاعدتا میزان آب مورد نیاز رادیاتور هم پایین تر از حد استاندارد می شود.

افت فشار bar؛ ممکن است به دلیل کاهش فشار پکیج دیواری، دستگاه به تخلیه هوا نیاز داشته باشد ( این مورد را در ادامه مقاله بیشتر توضیح می دهیم).

⇐ فراموش نکنید که وقتی فشار پکیج کم شود، دستگاه به صورت خودکار خاموش می شود. چرا؟ این اتفاق برای محافظت از دستگاه و قطعات داخلی در زمان کمبود آب است.

 

هواگیری شوفاژ، راهی برای محافظت از دستگاه

هواگیری پکیج بوتان دقیقا به همین دلیل انجام می شود؛ خروج هوای باقی مانده در مدار آب گرم رادیاتور و حفظ کارکرد دستگاه. رعایت این نکته ظریف کمک میکند تا پکیج، وارد مدار درست عملکرد خود شود و فشار مناسبی داشته باشد.

توجه داشته باشید که هواگیری پکیج بوتان یا برند ایران رادیاتور ممکن است متفاوت باشد. بنابراین لازم است درصورتیکه آشنایی کاملی با اصول راه اندازی دوباره پکیج و رادیاتور خانه ندارید به دو روش زیر عمل کنید:

مهم: زمانیکه هواگیری دستگاه را به موقع و اصولی انجام دهید میتوانید هم از ماندگاری و عمر مفید آن مطمئن باشید و هم هزینه های مصرف انرژی را به میزان چشمگیری کم کنید.

همچنین لازم است بدانید که هواگیری رادیاتور برای رهاسازی گاز موجود در لوله های فلزی شوفاژ انجام می شود. این گاز به دلیل همنشینی با آب و هوا، اکسید شده است که باید حتما آزاد شود. پس درنظر داشته باشید سیستم های گرمایشی راه اندازی شده در بناهای قدیمی عموما لوله های فلزی دارند و نیاز به هواگیری رادیاتور بیشتر است.

 

هواگیری شوفاژ، راهی برای محافظت از دستگاه

 

آموزش کاربردی و ساده طریقه هواگیری پکیج

پیشنهاد میکنیم اگر برای اولین بار است که تجربه انجام چنین کاری را دارید، مراحل را ابتدا با دقت بخوانید و سپس هر مرحله را با صبر و حوصله عملی کنید:

 

تنظیمات پکیج دیواری

عموما همه پکیج های دیواری بوتان، ایران رادیاتور و برندهای دیگر- از یک اصول مشخص برای هواگیری پکیج و همچنین هواگیری رادیاتور پکیج پیروی میکنند. کافی است دستورالعمل زیر را با دقت مطالعه و پیاده کنید.

  1. فشار صفحه bar باید روی عدد دو باشد. چون بعد از تخلیه هوا، افت فشار زیادی اتفاق می افتد.
  2. پکیج را روی حالت خاموش یا stand by قرار دهید.
  3. نوبت به هواگیری رادیاتور های داخل ساختمان می رسد.

 

 

روش هواگیری رادیاتور چگونه است؟

بعد از بررسی تنظیمات پکیج دیواری، پیشنهاد میکنیم از نزدیک ترین رادیاتور به پکیج ساختمان شروع کنید. البته این مورد ممکن است چندان مهم نباشد ولی عموما و به صورت استاندارد توصیه می شود که به دلیل جریان سریع آب گرم، رادیاتور اول را هواگیری کنید و در مراحل بعدی روی شوفاژهای دیگر کار کنید.

کار شما با باز کردن لوله آب گرم و روشن شدن پکیج رادیاتور شروع می شود. بعد از پیدا کردن شیر هواگیری رادیاتور ، معمولا انتهای پمپ پکیج قرار دارد، آن را با پیچ گوشتی یا پیچ هواگیری و خلاف عقربه ساعت باز کنید.

همچنانکه به تدریج پیچ را باز میکنید باید منتظر خروج هوا با آب داغ باشید. پس بهتر است از یک دستمال با جذب بالا برای ایمنی بیشتر خودتان استفاده کنید. برخی از مصرف کننده ها علاقه ای به خیس شدن اطراف در فرایند هواگیری ندارند و میتوانید از ظرف مناسب برای جمع کردن آب تخلیه شده استفاده کنید.

ابتدای هواگیری با سروصدای بیشتری همراه است و کمی که بگذرد هم صدا کمتر و هم فشار آب خروجی یکنواخت می شود. در این مرحله عملیات تخلیه هوا به پایان رسیده است. با انجام مرحله آخر، میتوانید پکیج دیواری را روشن کنید.

مهم: هواگیری رادیاتور در بخش های دیگر خانه را فراموش نکنید. کارشناسان ما توصیه میکنند که در فرایند راه اندازی پکیج و رادیاتورها، برای هواگیری بهتر و ساده تر، کمی شیب برای شوفاژ درنظر گرفته شود که عموما حدودا 5/0 سانتی متر مناسب است. بهتر است بدانید که رادیاتورهای پره ای در مقایسه با رادیاتورهای پنلی هواگیری بیشتری میخواهند که این به دلیل جنس و ساختار آن است.

 

بعد از هواگیری رادیاتور باید چه کرد؟

حالا نوبت به تنظیم دوباره فشار پکیج می رسد. از آنجایی که فشار bar به صفر رسیده است، لازم است تا دوباره با باز کردن شیر آبی رنگ زیر پکیج دیواری، آن را تنظیم کنید. لازم است تا این کار را با آرامش و دقت زیادی انجام دهید.

همانطور که بالاتر هم برایتان نوشتیم با تخلیه هوای محبوس شده در لوله ها، فشار پکیج دیواری افت زیادی پیدا میکند. بنابراین توصیه میکنیم حتما بعد از هواگیری، فشار آب پکیج را دوباره تنظیم کنید. فشار استاندارد بین5/1-2 bar است. اما اگر از این حدود پایین تر بود، روش زیر را انجام دهید:

تنظیم شیر آبی رنگ زیر پکیج تازمانیکه عقربه به 5/1 برسد. با رسیدن به عدد مورد نظر میتوانید شیر را ببندید.

 

بعد از هواگیری رادیاتور باید چه کرد؟

 

افزایش فشار پکیج بعد از هواگیری رادیاتور

این سؤال پیش می آید که  آیا احتمال افزایش فشار پکیج بعد از هواگیری وجود دارد؟ بله، این اتفاق طبیعی است و برای همه انواع رادیاتور ممکن است پیش بیاید.

عموما در کنار هواگیری رادیاتور اصلی خانه، یک شوفاژ دیواری هم نصب می شود که معروف است به حوله خشک کن. با تخلیه هوای حبس شده این حوله خشک کن نگرانی افزایش فشار پکیج هم برطرف می شود. روش هواگیری این وسیله هم مثل نحوه هواگیری رادیاتور است که بالاتر توضیح دادیم.

 

آیا افزایش فشار پکیج بعد از هواگیری خطرناک است؟

بالا رفتن فشار پکیج در منازل مسکونی یا هر ساختمان دیگر میتواند آسیب هایی را برای سیستم اصلی و رادیاتورها به دنبال داشته باشد:

نشت آب از شیر اطمینان باعث رطوبت گیری ساختمان و در نتیجه آسیب در بلند مدت می شود.

پوسیدگی و زنگ زدگی لوله ها

آسیب به قطعات داخلی پکیج

 

هواگیری پمپ پکیج چگونه است؟

در پکیج های دیواری جدید یک پروانه پمپ یا air vent جاسازی شده است که کار تخلیه هوای اضافی پمپ و پکیج را انجام می دهد. اگر دقت کرده باشید گاهی صدای غیر طبیعی از این پمپ شنیده می شود که این صدا به دلیل انباشته شدن هوا به وجود می آید. کافی است شیر پمپ را به آرامی باز و هوای گیرکرده در آن را تخلیه کنید.

 

نحوه هواگیری پکیج بوتان چگونه است؟

نکته مهم در هواگیری این برند محبوب درنظر گرفتن یک قطعه مهم به نام شیرپرکن یا شیر هواگیری پکیج بوتان است. این قطعه کار کنترل میزان آب و فشار پکیج را انجام می دهد و با توجه به اینکه یک مدل قدیمی باشد یا جدید، سه نوع شیرپرکن وجود دارد:

  • شیر پرکن دستی
  • شیر پرکن نیمه اتومات
  • شیر پرکن اتومات

همه مدل های bn324i، اپتیما، نحوه هواگیری پکیج بوتان مدل پرلا، هواگیری پکیج بیتا، پرلا پرو، پاویا، ورونا با یک روش استاندارد هواگیری می شوند که در قسمت هواگیری شوفاژ مفصل برایتان توضیح دادیم. فقط کافی است با پایان گرفتن فرایند هواگیری پکیج، باتوجه به مدل آن چند ثانیه صبرکنید تا فشار bar به 5/1 برسد. با بستن شیر پرکن در این مرحله، کار پکیج و گرم شدن رادیاتورها هم شروع می شود.

 

نحوه هواگیری پکیج بوتان چگونه است؟

 

گام اول در آموزش هواگیری پکیج و شوفاژ

بررسی شوفاژ

در آموزش هواگیری پکیج و شوفاژ اگر شوفاژی دارای هوای سرد محبوس شده باشد، نیاز به هواگیری دارد. در این شرایط وقتی سیستم گرمایش روشن می­ شود، تمام یا بخشی از شوفاژ سرد می­ ماند. متاسفانه سرد بودن شوفاژ می ­تواند دلایل دیگری نیز داشته ­باشد؛

پس لازم است قبل از اقدام به هواگیری موارد ذکر شده در لیست پایین را چک کنید. اگر هیچ­ یک از مشکلات زیر وجود نداشته باشد، با یک هواگیری ساده مشکل شوفاژ حل خواهد شد. هنگام چک کردن گرمای شوفاژ مراقب دست خود باشید؛ زیرا ممکن است دمای بالایی داشته باشند.

اگر در ساختمان مورد نظر تعداد زیادی شوفاژ وجود دارد و همگی سرد هستند، مشکل از سیستم گرمایشی می­ باشد. ممکن است لوله کشی دچار شکستگی شده باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که در قسمتی از سیستم لجن یا رسوب ایجاد شده باشد.

اگر مشکل شوفاژ با جمع شدن آب زیر آن همراه است، شوفاژ دچار نشتی شده­ است. برای حل این مشکل، سیستم گرمایش را خاموش کرده و سپس اتصالات ورودی به شوفاژ را محکم کنید. اگر نشتی قطع نشود احتمال پوسیدگی اتصالات وجود دارد. آن­ها را تعویض کنید و یا با کارشناسان حرفه ­ای تماس بگیرید.

اگر شوفاژهای موجود در طبقات پایین گرم می ­شوند ولی شوفاژهای طبقات بالاتر سرد می­ مانند، سیستم گرمایشی در فشار مطلوب کار نمی ­کند. در این شرایط آب گرم مورد نیاز به طبقات بالایی نمی ­رسد.

 

گام دوم در آموزش هواگیری پکیج و شوفاژ:

تهیه پیچ مخصوص هواگیری شوفاژ

وقتی اقدام به هواگیری شوفاژ می­ کنید، ابتدا باید وسیله ­ای برای باز کردن شیر خروجی شوفاژ تهیه کنید. در قسمت انتهایی بالای شوفاژ یک شیر خروجی وجود دارد. روی این شیر خروجی معمولا یک قسمت مربعی شکل وجود دارد.

این دریچه مربعی­ شکل برای تنظیم کردن شیر خروجی به ­کار می ­رود. پیچ­ های مخصوص هواگیری شوفاژ ابزارهایی ارزان­ قیمت هستند و در تمام ابزارفروشی­ ها یافت می­ شوند. شیر مناسب با اندازه­­ ی شیر خروجی شوفاژ را تهیه کنید.

همچنین به­ جای پیچ مخصوص می­ توانید از آچار فرانسه و یا ابزارهای مناسب دیگر استفاده کنید. برخی از شوفاژهای جدید به صورتی طراحی شده­ اند که امکان تنظیم شیر خروجی شوفاژ با پیچ­ گوشتی نیز امکان­ پذیر می­ باشد.

قبل از اقدام به هواگیری شوفاژ از داشتن پیچ مخصوص یا آچارفرانسه و یا پیچ گوشتی مطمین شوید. وقتی یکی از شوفاژهای موجود در ساختمان را هواگیری می­ کنید، بهتر است بقیه شوفاژها نیز هواگیری شوند.

 

گام سوم در آموزش هواگیری پکیج و شوفاژ:

خاموش کردن سیستم گرمایشی

یک سیستم گرمایش روشن، هوای بیشتری را وارد شوفاژ می­ کند. پس قبل از هواگیری شوفاژ، سیستم گرمایش مرکزی را خاموش کنید. گرمای موجود در سیستم باید قبل از هواگیری شوفاژ از بین برود. به سیستم زمان بدهید، قسمت­های مختلف شوفاژ را لمس کنید، اگر در قسمتی از شوفاژ هنوز گرما احساس می­ شود صبر کنید تا خنک شود.

 

گام چهارم در آموزش هواگیری پکیج و شوفاژ:

بازکردن شیر خروجی شوفاژ

شیرهای ورودی و خروجی شوفاژ را در موقعیت باز قرار دهید. پیچ مخصوص هواگیری شوفاژ و یا آچار فرانسه را به قسمت مربعی شکل، روی شیر خروجی بچسبانید.

پیچ را در خلاف جهت حرک عقربه­ های ساعت بچرخانید تا شیر باز شود. در این شرایط باید صدای خارج شدن هوا از شوفاژ شنیده شود. وقتی هوای سرد از داخل شوفاژ تخلیه می ­شود، آب موجود در لوله کشی سیستم گرمایش، جای آن را می­ گیرد.

 

گام پنجم در آموزش هواگیری پکیج و شوفاژ:

جلوگیری از ریزش آب به محیط اطراف

معمولا همراه با خارج­ شدن هوا از شوفاژ، چند قطره آب نیز از شیر خروجی چکه می ­کند. برای جلوگیری از خیس شدن محیط اطراف از یک دستمال و یا حوله آشپزخانه استفاده کنید. همچنین می­ توانید یک کاسه یا ظرف را زیر شیر خروجی شوفاژ بگیرید تا از ریزش قطرات آب به روی زمین جلوگیری شود.

 

گام ششم در آموزش هواگیری پکیج و شوفاژ:

ادامه دادن گام قبلی تا رسیدن به مرحله فواره زدن آب

اگر جریان آب خروجی از شیر خروجی به حالت پایدار برسد و مخلوط با هوا نباشد، همه­ ی هوای موجود در شوفاژ خارج شده ­است. وقتی این شرایط اتفاق افتاد، باید پیچ مخصوص را در جهت عقربه­ های ساعت چرخانده و شیر خروجی را محکم کنید. از یک پارچه یا حوله برای پاک کردن آب پاشیده ­شده به اطراف استفاده کنید.

 

گام هفتم در آموزش هواگیری پکیج و شوفاژ:

انجام هواگیری شوفاژ برای بقیه­ ی شوفاژهای ساختمان

برای حصول اطمینان از خارج شدن تمام هوای اضافی از سیستم گرمایشی ساختمان، هواگیری شوفاژ باید برای بقیه­ ی شوفاژها نیز انجام شود. هواگیری لوله­ ها از طریق حوله خشک­ کن حمام انجام می ­گیرد.

به منظور نگهداری مناسب از تاسیسات گرمایی، هواگیری شوفاژ باید به­ صورت دوره ­ای تکرار شود. هواگیری سالانه همراه با هواگیری شوفاژ پس از هر بار تعمیر کردن، مناسب می ­باشد.

 

گام هشتم در آموزش هواگیری پکیج و شوفاژ:

تنظیم کردن سطح فشار پکیج یا موتورخانه داخلی

با انجام هواگیری شوفاژ، فشار موجود در سیستم گرمایشی ساختمان کاهش می ­یابد. اگر فشار بیش از مقدار معینی افت پیدا کند، گرما به تمام شوفاژها نخواهد رسید (مخصوصا شوفاژهای طبقات بالایی). برای تقویت این فشار، باید دیگ جوشاننده با آب پر شود.

برای سیستم گرمایشی منازل مسکونی، فشارpsi 15 – 12 مناسب است. هرچه فشار بالاتر باشد، آب موجود در سیستم گرمایش مسافت بیشتری را در خانه طی می­ کند. خانه­ های مختلف بر حسب تعداد طبقات، فشار متفاوتی نیاز دارند.

اگر دیگ بخار دارای تنظیمات اتوماتیک باشد، به­ صورت خودکار در فشارpsi 15-12 باقی­ می­ ماند. در غیر این­صورت باید به­ صورت دستی آب به دیگ بخار اضافه شود تا فشار در رنج مطلوب نگه داشته­ شود.

 

دیدگا ها
ثبت دیدگاه
م.اتحاد تاریخ : ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
باسلام و عرض ادب بخاطر ارائه آموزش کامل و قابل فهم نشت یابی و هواگیری سیستم رادیاتور

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه

آخرین اخبار و مقالات

علل سوختن فیوز پکیج چیست؟
یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران پکیج  است که در انواع مدل‌های دیواری و زمینی تولید می‌شود . م ...
چگونه از پکيج با گاز مايع استفاده کنيم؟
استفاده از پکيج با گاز مايع یا پکيج با گاز شهری را باید هنگام خرید به آن توجه کنید . از جمله مواردی ...
پکيج چگالشی چیست؟ نحوه کارکرد و مزایای آن
پکیج چگالشی یکی از انواع پکیج ها است که با استفاده کامل از گرمای ایجاد شده توسط شعله ها برای گرم کرد ...
رفع خطای e1 در پکیج بوتان
دلایل زیادی می تواند موجب بروز ارورهای E در پکیج دیواری بوتان ‌شود که یکی از رایج ترین این ارور ها ، ...

محصولات تخفیف دار

perla pro24rsi
  • پرلا پرو 24 فن دار
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
  • بی تا 24 فن دار
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
  • پرلا پرو 32 فن دار
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
  • بی تا 22 فن دار
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
  • بی تا 26 فن دار
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
  • کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
  • رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
  • پارما 24 فن دار دیجیتال
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
  • پارما 26 فن دار دیجیتال
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
  • آبگرمکن های کم فشار B3115
۴/۹۶۰/۰۰۰ تومان
ناموجود
تلگرام اینستاگرام آپارات