پشتیبانی آنلاین

contact
zarbdar

انواع مبدل پکیج دیواری و وظایف آن

خانه ← مجله خبری ← اخبار و مقالات ← انواع مبدل پکیج دیواری و وظایف آن
انواع مبدل پکیج دیواری و وظایف آن

محصولات تخفیف دار

Bita 26 s
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
۵/۷۰۰/۰۰۰ تومان ۵/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول

انواع مبدل پکیج دیواری و وظایف آن

دسته بندی : اخبار و مقالات

توضیحات

پکیج‌های دیواری ممکن است به سه شکل تک مبدله، دو مبدله و سه مبدله موجود داشته باشد، پکیج‌های تک مبدله از اسمشان مشخص است دارای یک مبدل و انواع دو مبدله دارای دو مبدل بوده است که به مبدل اولیه و ثانویه معروف هستند. در نوع سه مبدله، از انرژی حاصل از دود احتراق برای پیش‌گرمایش آب استفاده می‌شود که مبدل سوم نام دارد. البته ما در اینجا در به‌طور مختصر به شما توضیح خواهیم داد.

 

مبدل پکیج چیست؟

مبدل آبگرمکن حرارتی پکیج، محفظه‌ای است که در بالای مشعل یا برنر قرار داده می‌شود و ارتباطی مستقیم با شعله دارد. مبدل درواقع قطعه‌ای بوده است که وظیفه دارد که تأمین آب گرم مصرفی و گرمای رادیاتورها را فراهم کند. پکیج‌های دیواری با توجه به جدید یا قدیمی بودن مارک‌های مختلف ایران رادیاتور، بوتان، آریستون، ایساتیس، تاچی، رادیانت، گئومات، فرولی و... و مدل‌های گوناگون پکیج‌ها، در انواع تک مبدله و دو مبدله و گاهی هم سه مبدله در بازار وجود دارد که هر یک انواع و مزایا و معایبی دارند. ما در این مقاله در مورد این موردها برای شما به‌صورت مختصر ارائه خواهیم کرد تا مشکلاتی که پیش‌آمده را برطرف کنید.

برای آشنایی با مبدل پکیج بوتان باید به‌خوبی با نحوه عملکرد و قطعات تشکیل‌دهنده آن آشنا باشیم، زیرا که امروزه یکی از ویژگی پکیج‌های موجود در بازار به‌صورت خرید پکیج تک مبدل و یا دو مبدل بوده است. برای درک بهتر این موضوع که کدام پکیج برای ما بهتر است و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل در مبدل پکیج تا انتهای این مقاله از نمایندگی بوتان با ما همراه باشید.

 

روش کار مبدل به چه شکل است ؟

با باز کردن یکی از شیرها توسط مصرف کننده ، درخواست آب گرم به دستگاه اعلام می شود . وارد شدن آب به دستگاه مبدل توسط قطعه ای به نام فلومتر انجام می شود که با توجه به اینکه محل قرار گیری این مبدل در بالای محفظه شعله قرار گرفته شده است ، با تماس مستقیم شعله آب گرم شده و به کمک لوله آب گرم مصرفی در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد . این نوع عملکرد شباهت های زیادی به آبگرمکن های دیواری دارد .

کنترل دمای آبگرم مصرفی در این نوع مبدل به علت تماس مستقیم آن با شعله بسیار سخت بوده و تنها دلیل نوسان آب در حین مصرف ارتباط مستقیم آن با شعله است . با قرار گرفتن پکیج در حالت زمستانه و درخواست گرمایش از سوی مصرف کننده ، شیر سه طرفه مسیر عبور خود را به سمت رادیاتورها تغییر داده ، و پمپ دستگاه برای گردش آب در خود مبدل دستگاه و رادیاتورها فعال می شود . پمپ دستگاه با تغییر وضعیت به حالت زمستانه فعال می شود و در حالت تابستانه پمپ دستگاه در حالت غیرفعال قرار دارد .

با در نظر گرفتن این نکته که تمام کار گرم کردن آب توسط یک مبدل صورت می پذیرد ، و اینکه آبگرم مصرفی برای گرم شدن ارتباط مستقیمی با شعله پیدا می کند ، در نتیجه رسوب گذاری بیشتری در مبدل و لوله های آن رخ خواهد داد .

این پکیج ها مناسب محیط هایی است که دارای املاح آب کمتری هستند . پکیج های تک مبدله از لحاظ اقتصادی می تواند برای مصرف کنندگان کاملا مقرون به صرفه باشد .

 

علت خرابی مبدل پکیج

در خوردگی و فرسودگی پکیج 2 عامل اصلی می تواند نقش داشته باشد :

  1. تجمع رسوب و آهک

آب سردی که برای گرم شدن وارد سیستم گرمایشی پکیج می شود حاوی مقداری املاح از جمله آهک است .

میزان آهک موجود در آب در مناطقی که از سختی آب بالاتری برخوردار هستند بیشتر است. تجمع رسوب و آهک به علت گردش آب در مبدل حرارتی اتفاق می افتد این تجمع می تواند باعث گرفتگی و یا مسدودی مسیر جریان آب در داخل مبدل شود و در نتیجه راندمان دستگاه نیز کاهش می یابد .

شنیدن صداهای غیر عادی و نامتعارف در زمان عملکرد پکیج می تواند یکی از علائم رسوب گرفتگی در پکیج باشد .

برای رفع این مشکل می توانید مبدل پکیج را با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص شستشو دهید. برای رسوب گیری مبدل لازم است که از یک سرویسکار یا تعمیرکار پکیج در این زمینه کمک بخواهید .

  1. تجمع لجن

یکی از مشکلات دیگری که می تواند در این سیستم حرارتی اتفاق بیفتد تجمع لجن در مبدل حرارتی اولیه است . جریان آب در مسیر میان رادیاتور تا پکیج و همینطور بالعکس آن به مرور زمان باعث انباشته شدن لجن در درون مبدل می گردد . این تجمع می تواند باعث مسدودی مسیر گردش آب گردد و باعث تغییر در صدای عملکرد پکیج شود .

ممکن است که در زمان هواگیری رادیاتور ها آبی که از پکیج خارج می شود به رنگ سیاه باشد که خود نشانه ای از انباشته شدن لجن در مسیر مبدل اصلی یا اولیه است .

شست و شوی مبدل حرارتی به علت تجمع لجن در مقایسه با تجمع رسوب آهک به مراتب کمی راحت تر خواهد بود .

 

انواع قطعات پکیج چیست؟

به‌طورکلی هر پکیج بوتان خارج از شرکت سازنده آن، از یک سری اجزای اصلی تشکیل‌شده که وجود آن‌ها ضروری بوده است. پکیج دیواری تشکیل‌شده از تعداد زیادی قطعه بوده که آشنایی با قطعات پکیج و نحوه عملکرد آن‌ها به شما در عیب‌یابی و تعمیر پکیج دیواری کمک بسیاری می‌کند. قطعات پکیج دیواری را می‌توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد:

 

1-برد الکترونیکی

2-حسگرهای پکیج دیواری

3-قطعات مجری فرمان

4-قطعات مکانیکی

 اولین مورد برد الکترونیکی چیست؟

برد الکترونیکی پکیج وظیفه دریافت گزارش‌ها از سوی حسگرهای پکیج را دارا بوده است  و از سوی دیگر وظیفه دریافت دستورات از اپراتور و انتقال دستورات به قطعات را بر عهده دارد. برد الکترونیک از دو بخش کنترل و نمایشگر تشکیل‌شده است. علامت‌های گوناگون مانند رله، ترانس تغذیه، فیوز و آی سی رگولاتور روی برد الکترونیکی نصب‌شده‌اند. برد الکترونیکی در اصل نقش مغز دستگاه را بر عهده دارد.

 

برای خرید پکیج پرلا پرو 24 فن دار بر روی لینک کلیک کنید

 

 

مبدل پکیج چیست؟

 

دومین مورد حسگرهای پکیج دیواری چیست؟

حسگرهای پکیج دیواری وضعیت دستگاه را به برد کنترل گزارش خواهد داد. برای انتقال دستور به برد کنترل از حسگرهای پکیج استفاده می‌کنند. حسگرها شامل قطعاتی ازجمله سنسورهای حرارتی یا NTC، ترموستات ها، پرشر سوئیچ آب‌وهوا، فلوسوئیچ، فلوگاتور و فلومتر بوده است.

 

سومین مورد قطعات مجری فرمان چیست؟

قطعات مجری فرمان قطعاتی هستند که با توجه به دستوری که از برد کنترل دریافت کرده است عکس‌العملی را تشکیل می‌دهند و به‌تنهایی قادر به انجام فعالیتی نخواهند بود.

شیر کنترل گاز، فن تخلیه دود، پمپ سیرکولاسیون، شیر موتوری ازجمله قطعات مجری فرمان هستند. به‌عنوان‌مثال اگر برد الکترونیک دستوری مبنی بر بالا رفتن دمای از سنسور پکیج دریافت ‌کند، بعد برد کنترل به‌سرعت به شیر کنترل گاز دستور قطع و یا کوتاه کردن شعله را انتقال می‌دهد و شیر کنترل گاز سریعاً دستور داده‌شده را بدون کم‌وکاست اجرا کرده.

 

چهارمین قطعات مکانیکی چیست؟

قطعاتی که برای انجام کاری ساخته‌شده است که دستگاه همان کار را بدون تغییر انجام می‌دهد و نیازی به دریافت فرمان از سمت برد را نخواهد داشت. این قطعات شامل منبع انبساط دیافراگمی، مبدل حرارتی و محفظه احتراق بوده است. به‌عنوان‌مثال منبع انبساط برای تحت‌فشار قرار دادن و تنظیم فشار بار پکیج ساخته‌شده است.

شکل‌های مبدل پکیج دیواری شامل مبدل‌های زیر می‌شود

1-مبدل اولیه

2-مبدل ثانویه

مبدل‌ها نقشی کلیدی در عملکرد پکیج‌ها دارند و هرگونه بروز مشکلی در آن‌ها کارکرد پکیج را دچار مشکل قرار می‌دهد. درواقع این مبدل است که در آن آب ورودی به درون پکیج گرم شده و آب گرم مصرفی را فراهم می‌کند؛ اما در خصوص مبدل‌های به‌کاررفته در مدل‌های گوناگون پکیج، نکته مهمی که اهمیت دارد انواع مبدل‌هایی است که در این دستگاه‌ها دیده می‌شود.

دو نوع مبدل در پکیج وجود دارد؛ مبدل اولیه که به آن مبدل اصلی نیز گفته می‌شود و یک مبدل ثانویه. هر یک از این مبدل‌ها کارایی مخصوص خود رادارند و ویژگی‌های آن‌ها مخصوص خودشان بوده است.

از طرفی نکته قابل‌توجه دیگر این است که مبدل‌های اصلی در تمام مدل‌ها دیگر دیده می‌شود. این در حالی است که در برخی از دستگاه‌ها، از مدل‌های ثانویه نیز استفاده می‌شود. با توجه به نوع مبدل‌ها و مشخصاتی که دارند، فرایند تعمیر مبدل اصلی و تعمیر مبدل ثانویه مختلف خواهد بود.

 

1-مبدل اولیه

مبدل اولیه پکیج دیواری تأمین آب گرم موردنیاز رادیاتور را بر عهده خود دارد. آب گرمی که از این نوع مبدل خارج می‌شود، سرد شده و سپس دوباره به بهترین مدل پکیج های بوتان بازگردانده خواهد شد. این چرخه باعث می‌شود تا آب گرم موردنیاز رادیاتور تأمین شود.

 

2-مبدل ثانویه

آب گرم موجود در مبدل حرارتی اولیه به دلیل چرخه آب در این سیستم، کثیف و غیرقابل‌مصرف خواهد بود. زمانی که شیر آب را بازکنید مبدل اولیه قطع‌شده و با باز شدنِ یک شیر انحرافی، آب به سمت مبدل ثانویه حرکت می‌کند. با توجه به گردش آب در سیستم، آب تمیز و سرد وارد مبدل ثانویه خواهد شد و حرارت آب گرم را دریافت می‌کند. در آخر آب گرم و بهداشتی وارد شیرآلات خواهد شد.

 

برای خرید پکیج پرلا پرو 28 فن دار بر روی لینک کلیک کنید

 

شکل‌های مبدل پکیج دیواری شامل مبدل‌های زیر می‌شود

 

پکیج‌های دیواری به چند دسته تقسیم می‌شود:

1-پکیج تک مبدل یا بی‌ترمیک 

2-پکیج دو مبدل یا مونومتریک

1-پکیج تک مبدل یا بی‌ترمیک

در این نوع از پکیج‌های دیواری از یک مبدل حرارتی اصلی دوبل استفاده مکنند. در این صورت آبگرم و گرمایش محیط به کمک این مبدل که در تماس مستقیم با شعله قرارگرفته است، تأمین خواهد شد.

در پکیج تک مبدل یا بی‌ترمیک درصورتی‌که شیر آب گرم را باز شود، ابتدا آب وارد سیستم و مبدل اصلی دوبل شده، بعد به کمک شعله مستقیم مشعل، آب گرم می‌شود و در آخر مورد مصرف قرار خواهد گرفت. در این نوع سیستم با توجه به آنکه آب‌لوله‌کشی شده با شعله تماس مستقیم دارد، کنترل دمای آب گرم نیز سخت‌تر خواهد بود. درنتیجه وجود نوسان در دمای آب گرم می‌تواند طبیعی بوده باشد.

 

2-پکیج دو مبدل و یا مونومتریک

پکیج دیواری دو مبدل دارای دو نوع مبدل است که یک از آن‌ها مبدل اصلی (Gas water heat wxchanger) و دیگری مبدل صفحه‌ای پکیج دیواری (Water Heat exchanger) نام دارد. در این نوع سیستم مبدل اصلی وظیفه گرمایش محیط را بر عهده می‌گیرد. درواقع پمپ دستگاه در حالت زمستانی فعال خواهد شد و آب در مبدل اصلی به گردش درمی‌آید، بعد انرژی گرمایشی را تولید می‌کند.

زمانی که شیر آب گرم را باز می‌کنید پمپ دستگاه روشن خواهد شده و آب در مبدل صفحه‌ای ثانویه به گردش درمی‌آید. در آخر آب گرم مصرفی تأمین خواهد شد. درواقع برای توضیح بیشتر هنگامی‌که آب سرد مصرفی در مجاورت آب گرمی که مبدل اصلی پکیج گرمایشی دیواری تأمین کرده است قرار بگیرد، مبدل ثانویه آب گرم مصرفی را به مصرف‌کننده تحویل می‌دهد.

 

مبدل حرارتی چیست؟

استفاده از این مبدل‌ها در فصل سرد سال با باز کردن آب گرم زمانی که آب گرم در سنسور فشار جریان پیدا می‌کند و آن را فعال می‌کند و با ارسال کردن فرمان شیر سه‌راهی موتوری از طریق برد پیکج دیواری آب گرم به مبدل گرمایی لوله انتقال داده می‌شود.

به این صورت آب گرم موردنیاز سریع تأمین خواهد شد. در فصل گرما پکیج‌های دیواری به کمک مبدل حرارتی فقط درزمانی که به آب گرم نیاز داریم، وقتی‌که آب گرم را باز می‌کنیم روشن می‌شوند که فرمان این روشن شدن را سنسورها صادر می‌کنند و با استفاده از مبدل‌های حرارتی فوراً تأمین خواهد شد و بلافاصله بعد از بستن آب گرم خاموش می‌شود.

درواقع از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی پیکج دیواری می‌توان به مبدل حرارتی، برد پیکج دیواری، شیر موتوری که دارای دو نوع شیر دوراهه و شیر سه راهه موتوری بوده است و … اشاره کرد. برای پکیج‌های دیواری نوع‌های گوناگون در مارک‌های مختلف وجود دارد. پکیج بوتان و پکیج ایران رادیاتور را می‌توان دو مورد از بهترین و معروف‌ترین پکیج‌های دیواری در کشور نام برد که امتحان خود را پس داده است.

برای راه‌اندازی و استفاده بهتر از این پکیج‌ها آموزش‌های لازم برای کار با آن را بدانیم و محل مناسبی را برای نصب آن انتخاب کنیم. اگر در استفاده از این پکیج‌ها دچار مشکل شدید می‌توانید از کسانی که سرویس پکیج و یا تعمیر پکیج را بر عهده‌دارند تماس بگیرید. توجه داشته باشید که سرویس سالانه‌ی پکیج‌ها موجب افزایش طول عمر آن‌ها پکیج شما خواهد شد.

 

برای خرید پکیج پرلا پرو 32 فن دار بر روی لینک کلیک کنید

 

 

مبدل حرارتی چیست؟

 

لوله‌کشی پکیج

آب‌لوله‌کشی معمولاً دارای املاحی مانند آهک بوده است. به‌خصوص اگر آب سختی بالاتری داشته باشد میزان املاح موجود در آب نیز بیشتر خواهد شد زمانی که آب در مبدل پکیج دیواری در حال گردش است موجب می‌شود آهک موجود در آب در مسیر خطوط لوله‌کشی مبدل رسوب دار شود. رسوب آب باعث گرفتگی مبدل شده و راندمان فشار آب را کاهش می‌دهد.

درصورتی‌که هنگام روشن بودن پکیج صدای غیرعادی را شنیدید می‌تواند نشانه ایجاد انسداد در این بخش از پکیج بوده باشد. جهت رفع انسداد می‌توانید از مواد شیمیایی مخصوص شست‌وشوی لوله‌ها استفاده کنید.

هر یک از موارد زیر را در پکیج دیواری خود دیدید باید در اولین فرصت عملیات رسوب‌زدایی را انجام دهید.

  • اگر فشار آب گرم مصرفی حمام و آشپزخانه کم شده باشد.
  • پکیج روشن است اما آب، گرم نمی‌شود.
  • زمان زیادی باید منتظر بمانید تا آب گرم شود.
  • گرمایش محیط تأمین نمی‌شود.
  • صدای تق‌تق از پکیج دیواری به گوش می‌رسد. به‌خصوص زمانی که دستگاه را روشن می‌کنید.
  • فشار پکیج دیواری بدون هیچ دلیلی زیاد می‌شود.

 

راه کار کاهش خرابی مبدل های پکیج

برای کم شدن خرابی مبدل های پکیج راهکارهایی وجود دارد که عبارتند از  :

  • تزریق محلول ضدرسوب به مدار گرمایشی
  • نصب یک فیلتر پلی فسفات به همراه یک رسوب زدای مغناطیسی
  • عدم کارکرد پکیج در مواقع کمبود افت فشار بار
  • نصب صافی برگشت
  • استفاده از پکیج در دمای کمتر از 60 درجه
  • در مواردی که نیازی به استفاده زیاد از آب گرم ندارید از آب سرد استفاده کنید .

 

سخن پایانی

در این مقاله آموزشی در خصوص انواع پکیج‌ها ازنظر تعداد مبدل و مزایاومعایب توضیحات لازم داده شد. مشکلات و خرابی‌های مبدل بیشتر به علت رسوب‌گیری آن‌ها ایجاد خواهد شد. دقت کنید که همیشه رعایت نکات ایمنی در برخورد با مواد شیمیایی، سطوح داغ، برق، اجزای دوار و ... را در نظر داشته باشید و رعایت کنید تا مشکلی ایجاد نشود. با شناختن انواع کارای مبدل‌ها می‌توان مشکل را شناسایی کرده و مشکل را برطرف کنیم و اگر در توان ما نبود کار را به یک متخصص این کار می‌دهیم.

 

دیدگا ها
ثبت دیدگاه
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است !!

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه

آخرین اخبار و مقالات

علل سوختن فیوز پکیج چیست؟
یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران پکیج  است که در انواع مدل‌های دیواری و زمینی تولید می‌شود . م ...
چگونه از پکيج با گاز مايع استفاده کنيم؟
استفاده از پکيج با گاز مايع یا پکيج با گاز شهری را باید هنگام خرید به آن توجه کنید . از جمله مواردی ...
پکيج چگالشی چیست؟ نحوه کارکرد و مزایای آن
پکیج چگالشی یکی از انواع پکیج ها است که با استفاده کامل از گرمای ایجاد شده توسط شعله ها برای گرم کرد ...
رفع خطای e1 در پکیج بوتان
دلایل زیادی می تواند موجب بروز ارورهای E در پکیج دیواری بوتان ‌شود که یکی از رایج ترین این ارور ها ، ...

محصولات تخفیف دار

Bita 26 s
  • بی تا 26 فن دار
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
  • پارما 24 فن دار دیجیتال
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
  • پارما 26 فن دار دیجیتال
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۷/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
  • پرلا پرو 24 فن دار
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۱۹/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
  • آبگرمکن های کم فشار B3115
۵/۷۰۰/۰۰۰ تومان ۵/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
  • کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
  • بی تا 22 فن دار
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
  • پرلا پرو 32 فن دار
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۲/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
  • بی تا 24 فن دار
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
  • رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
تلگرام اینستاگرام آپارات