پشتیبانی آنلاین

contact
zarbdar

تفاوت شوفاژ و رادیاتور در چیست؟ بررسی کارکرد و عملکرد هر کدام!

خانه ← مجله خبری ← اخبار و مقالات ← تفاوت شوفاژ و رادیاتور در چیست؟
تفاوت شوفاژ و رادیاتور در چیست؟

محصولات تخفیف دار

parma 26 rsi digital
۱۹/۳۴۰/۰۰۰ تومان ۱۶/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
۱۸/۶۳۰/۰۰۰ تومان ۱۶/۱۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
۱۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
۶/۲۸۰/۰۰۰ تومان ۵/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
۱۴/۴۴۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
۲۱/۵۷۰/۰۰۰ تومان ۱۸/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
۲۴/۷۰۰/۰۰۰ تومان ۲۱/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
۱۳/۹۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول

تفاوت شوفاژ و رادیاتور در چیست؟

دسته بندی : اخبار و مقالات

توضیحات

همانطور که می دانید  شوفاژ دیواری بوتان یک نوع سیستم گرمایشی به شمار می رود  که به طور معمول  گرمای محیط و تأمین آب گرم را بر عهده  دارد . ولیکن  رادیاتور به مکانی از ساختمان می گویند که تمام تاسیسات ساختمان در آن قرار دارد ، که به آن مکان موتورخانه می گویند . تفاوت شوفاژ و رادیاتور اینچنین می باشد.

 آنچه که واضح است کاربرد یکسان هر دو وسیله می باشد .هر دو این دستگاه ‌ها در جهت گرم کردن آب منزل کاربرد دارند که هر کدام از مزایا و معایبی برخوردار می باشند. آبگرمکن دستگاهی است برای تامین آب گرم مورد نیاز برای شستشو، حمام، شستن ظرف‌ها و … که امروزه مدل آبگرمکن‌های گازی و الکتریکی بیشتر استفاده می ‌شوند.

اساس کار آبگرمکن‌ها به این شکل است که بعد از ورود آب سرد لوله کشی به آبگرمکن و عبور از کویل‌ های مسی داخل آبگرمکن با میزان حرارتی که از شعله آبگرمکن دریافت می نماید ، داغ می گردد  که د رنتیجه موجب وارد شدن آب گرم داخل لوله ها می شود.

آبگرمکن‌ دیواری بوتان در دو نوع شمعک دار و بدون شمعک تولید می گردند  که در نوع شمعک دار، شمعک آبگرمکن همیشه روشن است  و وقتی که آب گرم را باز می‌ نمایید، شمعک، مشعل را روشن نموده.، امکان دارد موجب ایجاد رسوب در دستگاه گردد. در مدل بدون شمعک، زمانی که شما آبگرم را باز می‌ کنید، مشعل به وسیله یک سیستم جرقه زن روشن می گردد و آب را گرم خواهد کرد. برای دسترسی به بهترین آبگرمکن دیواری و مخزنی باید نسبت به نقاط قوت و ضعف این وسیله اطلاعات کامل داشته باشید. 

در فصل زمستان همه ما معنی سرما را بیشتر درک می کنیم ، و کماکان به دنبال وسیله ای هستیم که گرمای محیط اطرافمان  را بیشتر گرم کند . امروزه با وجود شوفاژ ها و رادیاتورها خیالمان از سوی  گرمای خانه مان آسوده خواهد بود . در این مقاله می خواهیم در مورد تفاوت شوفاژ و لیست قیمت رادیاتور بوتان صحبت کنیم .

 

 

شوفاژ چیست؟

همانطور که گفته شد، شوفاژ سیستمی گرمایشی است که با استفاده از آب گرم کار می‌کند. شوفاژ توسط قسمتی از ساختمان که به آن شوفاژخانه یا موتورخانه  گفته می‌شود تغذیه می‌شود. در موتورخانه دستگاه‌هایی مثل: مشعل، دیگ، پمپ، منبع آب گرم و... نصب می‌شود؛ به این صورت که مشعل به دیگ، حرارت داده و این حرارت آب را گرم می‌کند.

سپس آب گرم شده از طریق پمپ وارده لوله‌ها شده و به سمت رادیاتور (شوفاژ) می‌رود. گرمای آب، از طریق شوفاژ به هوای داخل محیط انتقال پیدا کرده و باعث گرم شدن اتاق می‌شود. بعد از آن که آب درون لوله‌ها باعث گرم‌شدن اتاق شد دمای آب درون لوله پایین می‌آید و مجدد از طریق لوله به موتورخانه برمی‌گردد و همین روند دوباره تکرار می‌شود.

 

 

v8tuaxnih8g4

 

سیستم های شوفاژ چگونه کار می کند ؟

سیستم های شوفاژ گرما را از طریق لوله ها به اتاق ها انتقال می دهد  ، البته با این کار دمای آب کاهش می یابد ولیکن برای اینکه دوباره گرما را جذب کند و دمای آب را تنظیم کند  ، آبی که داخل لوله ها است ، را از طریق لوله های برگشت به سمت موتورخانه ارسال می کند ، تا کاهش دمای آب تنظیم گردد و گرما را دوباره به شوفاژ ها برگرداند.

 

انواع رادیاتور شوفاژ

مهم ترین دسته بندی رادیاتور به این صورت می باشد :

  • رادیاتور پره ای
  • رایاتور پنلی
  • رادیاتور قرنیزی
  • حوله خشک کن
  • شوفاژ پره ای

رادیاتور پره ای قدیمی ترین نوع رادیاتور شوفاژ به شمار می رود  و همانطور که از اسمش مشخص است ، از کنار هم قرار گرفتن تعدادی پره ایجاد می گردد. هرچه تعداد پره ها بیشتر باشد، قدرت گرمادهی آن هم بیشتر خواهد بود. رادیاتور پره ای از آلومینیوم یا فولاد تولید می شود.

شوفاژهای پره‌ای معمولا با آلومینیوم ساخته می‌شوند که از این حیث دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر زنگ‌ زدگی و رسوب‌هایی که در آب و خوردگی می باشند، دارند. بنابراین این نوع شوفاژها در شهرهای شمالی که رطوبت بالایی دارند و یا در حمام‌های قدیمی بسیار کاربردی تر هستند.

 

tjart-asya-art-radyatwr-radyatwr-1006

 

ویژگی ‌های بهترین مدل شوفاژ

پکیج شوفاژ دیواری که کمترین مقدار مصرف انرژی را دارد، شوفاژی ایده‌آل خواهد بود. البته در حین این ‌که کمترین میزان انرژی مصرفی را دارد. همچنین باید بالاترین راندمان را هم در زمان فعالیت خود داشته باشد به عبارتی بتواند حداکثر ظرفیت حرارتی را در کمترین فضای ممکن بوجود آورند . علاوه بر این می بایست دارای ثُبات حرارتی بهینه باشد، به عبارتی می‌ توان گفت دمای اتاق را در حدی از گرما نگهداری کند. همچنین می بایست با فضای مورد نیاز و سیستم تولید گرمایش تناسب داشته باشد. از نظر ظاهر هم باید با چیدمان منزل شما تناسب داشته باشد. داشتن سطح صاف و بدون لبه تیز، کیفیت رنگ، مقاومت مکانیکی و نیز مقاومت در برابر زنگ‌ زدگی از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب شوفاژ به شمار می رود.

از آن‌جائیکه میزان رسوب در سیستم‌های موتورخانه مرکزی با دیگ آب‌گرم بسیار بالاست بهترین شوفاژ جهت استفاده در این قبیل سیستم‌ها نوع پره‌ای آلومینیومی می باشد . لازم به ذکر است که با توجه به باز بودن مدار گرمایشی به کمک منبع انبساط در سیستم‌های مرکزی، پیوسته میزان زیادی آب در منبع انبساط تبخیر می گردد  و آب جدید جایگزین آن می شود  و همین امر موجب می‌شود که به طور روز افزون رسوبات آهکی و خورنده در مدار گرمایشی حضور داشته باشند.

 

رادیاتور چیست؟

رادیاتور یا همان شوفاژ یک وسیله گرمایشی است که جهت گرم کردن محیط مورد استفاده قرار می گیرد. رادیاتورها توسط جریان همرفتی، گرما را به محیط منتقل می کنند. در این روش، گرما یا همان هوای گرم به دلیل سبک بودن به سمت بالا حرکت کرده و قسمت هایی از هوای اطراف که هنوز گرم نشده است جای آن را می گیرد.

 

رادیاتور چگونه کار می‌کند؟

حالا که متوجه شدید رادیاتور چیست و چه مدل‌هایی دارد، بهتر است با نحوه کار آن نیز آشنا شوید. در واقع می‌توانیم رادیاتور را یک مبدل حرارتی بدانیم که گرما را از یک سیال می‌گیرد و به محیط انتقال می‌دهد. نحوه کار رادیاتورها به این صورت است که ابتدا سیال با کمک یک سیستم حرارت مرکزی مانند موتورخانه، پکیج یا آبگرمکن، تا دمای مشخصی گرم می‌شود. این سیال گرم (آب، بخار یا روغن مخصوص) با دمای مورد نظر از لوله‌های ورودی وارد رادیاتور می‌شود. سیال به مرور با گردش در لوله‌ها، دمای خود را از دست می‌دهد و سرد می‌شود. سپس از طریق لوله‌های خروجی از دستگاه خارج می‌شود و به منبع گرم‌کننده بر می‌گردد. نحوه گرم‌کردن محیط در این نوع دستگاه‌ها با کمک جریان همرفتی و تابش صورت می‌گیرد. 

باید بدانید که این لوله‌ها با پره‌ها یا پنل‌هایی در ارتباط هستند تا رسانایی گرمایی آن‌ها تا حد ممکن افزایش پیدا کند و گرما با سرعت بیشتر و در زمان کمتری منتقل شود. یکی از نکات مهم در عملکرد رادیاتورها این است که به دلیل تامین ایمنی ساختمان، دمای سیال از حد مشخصی بالاتر نمی‌رود، بنابراین جریان همرفتی کارآمدی بیشتری دارد. 

 

IMG_20201022_104623

 

تفاوت شوفاژ و رادیاتور در چیست؟

 

اشغال فضای متفاوت

شوفاژ و رادیاتورها نسبت به پکیج‌های دیواری و به‌ویژه زمینی فضای کمتری را اشغال می‌کنند. البته شوفاژ و رادیاتور در مدل‌ها و مسلما اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند. بااین‌حال ابعاد بیشتر مدل‌های این دو نوع سیستم گرمایشی نسبت به پکیج‌ها کوچک‌تر است. به‌ویژه پکیج‌های زمینی فضای نسبتا بالایی را برای نصب و راه‌اندازی نیاز دارند؛ هرچند که فضای لازم برای راه‌اندازی پکیج به اندازه موتورخانه بزرگ نخواهد بود. ازاین‌رو استفاده از پکیج‌های زمینی با کارکرد مناسب در سال‌های گذشته جایگزین راه‌اندازی موتورخانه و شوفاژ شده است.

 

قیمت نصب و نگهداری

هرچند که پکیج‌های دیواری و زمینی قیمت نسبتا بالایی دارند، بااین‌حال از نظر اقتصادی انتخاب مناسب‌تری نسبت به راه‌اندازی موتورخانه به شمار می‌روند. هزینه نصب، راه‌اندازی و مهم‌تر از همه نگهداری موتورخانه بسیار بالاتر از قیمتی است که در هنگام خرید پکیج پرداخت می‌کنید. به‌این‌ترتیب از پرداخت هزینه سرویس سالیانه موتورخانه معاف خواهید شد.

 

نحوه تولید آب گرم

یکی از تفاوت‌های پکیج و شوفاژ نحوه تولید آب گرم است. به‌طورکلی انواع پکیج لورچ، ایران رادیاتور، بوتان و برندهای ایرانی و خارجی دیگر، آب با دمای یکنواخت‌تری را تولید می‌کنند؛ بنابراین افت ناگهانی دمای آب در پکیج کمتر اتفاق می‌افتد. درصورتی‌که سیستم گرمایشی پکیج نیازی به جرم‌گیری و سرویس‌دهی نداشته باشد، به محض روشن کردن باعث گرم شدن آب خواهد شد. ازاین‌رو عملکرد مطلوب‌تری در گرمایش خانه دارد.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم تفاوت شوفاژ دیواری و رادیاتور را  شرح دهیم  که در مقابل آن اشاراتی به انواع  آن ها نیز داشتیم . در صورتی که  شما نیز اطلاعاتی در این خصوص دارید، در قسمت نظرات  با ما در میان بگذارید. در اخر فراموش نکنید که  سعی کنید سرویس سالیانه پکیج رو مرتبا انجام دهید  تا نه تنها از داشتن پکیج و گرماش لذت ببرید بلکه هزینه های تعمیر و نگهداری  را هم به مقدار چشمگیری کاهش دهید.

 

دیدگا ها
ثبت دیدگاه
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است !!

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه

آخرین اخبار و مقالات

علت روشن نشدن مشعل و شمعک پکیج بوتان چیست؟
علت روشن نشدن مشعل و شمعک پکیج بوتان چیست؟ ...
5 علت انفجاری روشن شدن پکیج چیست؟
علت انفجاری روشن شدن پکیج چیست و چه خطراتی دارد؟ ...
آبگرمکن برقی چیست؟
...
آیا می دانید نشانه های ایراد در عملکرد پکیج دیواری کدامند؟
آیا می دانید نشانه های ایراد در عملکرد پکیج دیواری کدامند؟ ...

محصولات تخفیف دار

parma 26 rsi digital
  • پارما 26 فن دار دیجیتال
۱۹/۳۴۰/۰۰۰ تومان ۱۶/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
  • پارما 24 فن دار دیجیتال
۱۸/۶۳۰/۰۰۰ تومان ۱۶/۱۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
  • کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 26 s
  • قیمت پکیج بی تا 26 هزار بوتان
۱۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
  • آبگرمکن های کم فشار B3115
۶/۲۸۰/۰۰۰ تومان ۵/۸۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
  • بی تا 24 فن دار
۱۴/۴۴۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
  • پرلا پرو 24 فن دار
۲۱/۵۷۰/۰۰۰ تومان ۱۸/۶۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
  • پرلا پرو 32 فن دار
۲۴/۷۰۰/۰۰۰ تومان ۲۱/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
  • بی تا 22 فن دار
۱۳/۹۹۰/۰۰۰ تومان ۱۲/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
  • رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۵۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
تلگرام اینستاگرام آپارات