پشتیبانی آنلاین

contact
zarbdar

آموزش تعویض فلوسوئیچ و فلومتر + وظیفه فلوسوئیچ و فلومتر پکیج

خانه ← مجله خبری ← اخبار و مقالات ← آموزش تعویض فلوسوئیچ و فلومتر
آموزش تعویض فلوسوئیچ و فلومتر

محصولات تخفیف دار

Bita 22 s
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
۴/۹۲۲/۴۰۰ تومان ۴۹۰۰۰۰۰ تومان
ناموجود
Bita 26 s
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۶۵/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۸/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۲۰/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۴۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول

آموزش تعویض فلوسوئیچ و فلومتر

دسته بندی : اخبار و مقالات

توضیحات

با توجه به اینکه امروزه از پکیج‌ها به‌عنوان پرکاربردترین سیستم گرمایشی در مناطق گوناگون استفاده می‌شود، آگاهی شما از بخش‌های گوناگون این سیستم گرمایشی می‌تواند کمک کند هنگامی‌که پکیج دچار مشکلاتی می‌شود، بتوانید راندمان مناسبی داشته باشید. در این مقاله به‌صورت جامع اطلاعاتی در مورد تعویض فلوسوئیچ و فلومتر برای شما توضیح خواهیم داد.

 

وظیفه فلوسوئیچ و فلومتر پکیج چیست؟

فلوسوئیچ:

فلوسوئیچ نام دستگاهی در پکیج است که وظیفه سنجیدن هوا و بخارها و یا مایعاتی که در پکیج جریان دارد را بر عهده دارد. کار دیگر این دستگاه فلوسوئیچ، انتقال اطلاعات به سایر قسمت‌های پکیج مانند پمپ و … خواهد داشت که می‌تواند به آن دستور خاموش یا روشن شدن را بدهد و با این کار، از پمپ و مدار خنک‌کننده آن به‌خوبی محافظت کند.

 

فلومتر:

نحوه کار فلومتر به این شکل است که یک ساختار مکانیکی دارد که طوری طراحی‌شده است که با جریان پیدا کردن آب بچرخد و این اتفاق با استفاده از یک توربین مغناطیسی شکل می‌گیرد. جلوی این چرخ یک حسگر کار گذاشته‌شده که اطلاعات را با توجه به آبی که از چرخ خارج می‌شود به برد اصلی انتقال می‌دهد و این کار، باعث می‌شود که با توجه به حجم آبی که وارد دستگاه شده است میزان شعله پکیج تنظیم‌شده و عملیات گرم شدن آب بدون تباهی انرژی زیاد شروع می‌شود.

 

وظیفه فلوسوئیچ و فلومتر پکیج چیست؟

 

فلوسوئیچ اصلاحی چیست؟

ما به‌جای فلومتر می‌توانیم فلوسویچ ببندیم به این صورت که سیم قرمزرنگ را. حذف می‌کنیم و دو سیم دیگِ را به فلوسویچ اتصال می‌دهیم. برای این منظور از فلوسویچ اصلاحی استفاده می‌کنیم که در زیر پکیج در ورودی آب سرد به پکیج بسته خواهد شد ولی به این موضوع دقت داشته باشید که به‌جای فلوسویچ هیچ‌وقت نمیشه فلومتر بست.

 

فلومتر اصلاحی چیست؟

در بعضی مواقع به دلیل موقعیت پکیج و خرابی فلومتر قطعه‌ای وجود دارد که می‌توان زیر دستگاه در ورودی آب سرد ببندیم که همان عملکرد فلومتر را داشته باشد این قطعه بانام فلومتر اصلاحی شناخته می‌شود.

 

روش‌های تست فلوسوئیچ در انواع پکیج به چه صورتی است؟

قبل از آنکه به فکر تست کردن فلوسوئیچ پکیج خود بیفتید بهتر است اول با اختلاف‌های آن با فلومتر آشنا شوید. درصورتی‌که در پکیج شما به‌جای فلوسوئیچ از فلومتر استفاده‌شده باشد باید از روش‌های مخصوص به آن استفاده کنید که در ادامه مقاله به روش تست فلوسوئیچ پکیج می‌پردازیم.

برای آن‌که بتوانید تست فلوسوئیچ را در انواع پکیج‌ها را انجام دهید باید شیر آب گرم را بازکنید. در این زمان باید چراغ سبزرنگ در پکیج آنالوگ شما چشمک بزند. البته اگر شما پکیج ایران رادیاتور داشته باشید چراغ‌های روی پکیج جفتی چشمک خواهند زد و اگر پکیج بوتان داشته باشید یک چراغ روی آن چشمک خواهد زد؛ و اگر پکیج شما دیجیتالی باشد تصویر یک شیر آب گرم روی صفحه نمایان خواهد شد. با این روش موفق به انجام تست سالم بودن فلوسوییچ خواهید شد.

 

روش‌های تست فلوسوئیچ در انواع پکیج به چه صورتی است؟

 

تفاوت فلوسوئیچ و فلومتر پکیج در چیست؟

درگذشته، کاربرد فلوسوئیچ بیشتر از فلومتر بود ولی امروزه از فلومتر به‌عنوان یک دستگاه جایگزین با کارایی بهتر در پکیج‌ها و آبگرمکن ها استفاده می‌شود. همان‌طور که گفته شد، نحوه کار فلوسوییچ قطع و وصل کردن پمپ (بدون توجه به میزان آب واردشده یا خارج‌شده) است درصورتی‌که فلومتر، علاوه بر موارد گفته‌شده وظیفه ارسال پیغام مناسب برای تنظیم شعله‌ای مناسب با حجم آب واردشده را نیز بر عهده دارد.

 

نحوه تعویض فلوسوئیچ پکیج

1-در ابتدا از قطع بودن کامل برق اطمینان حاصل نماید.

2-دسته‌گاز اصلی گاز را به‌طور کامل ببندید.

3-شیر آب ورودی به پکیج را به‌طور کامل ببرید.

4-با پیچ‌گوشتی پیچ‌های بدنه پکیج را بازکنید و با فشار دادن دکمه جلوی پکیج، قاب دستگاه را از آن جدا کنید.

5-شیر پرکن پکیج را بازکرده و آب درون سیستم را به‌طور کامل تخلیه کرده.

6-قسمت کنترل پنل را از جلوی پکیج به سمت پایین بکشید.

7-در این مرحله شما می‌توانید فلوسوئیچ را کنار پمپ پکیج ملاحظه کنید.

8-فلوسوئیچ خود را اگر نیاز بود درمیاوریم و تعویض می‌کنیم.

9-در آخر با آچار مناسب فلوسوئیچ را محکم کنید.

 

بررسی سالم بودن فلوسوئیچ:

جهت بررسی سالم بودن این قطعه کافی است مولتی‌متر را روی حالت بیزر (بوق) قرار دهید و آن را به پایه‌های فلوسوئیچ اتصال دهید، بعد شیر آبگرم مصرفی را بازکنید. البته هنگامی‌که‌ قطعه سالم باشد و درست عمل کند مولتی‌متر بوق خواهد زد.

در فلوسوئیچ خراب ممکن است کنتاکت رله خراب باشد که در این حالت یا به‌صورت مداوم در حالت متصل خواهد بود یا این‌که نمی‌تواند به کنتاکت بالایی متصل شود. البته ممکن است به دلیل رسوبات، شناور تفلونی نتواند حرکت کند و به دیواره آن بچسبد که می‌توان با رسوب‌زدایی این مشکل را حل کرد.

 

مشکلات رایج در تست سالم بودن فلوسوئیچ:

درصورتی‌که نصاب پکیج، لوله شلنگی آب سرد و آب گرم ورودی به پکیج را به‌صورت اشتباه وصل کرده باشد، در این صورت با توجه به گردش برعکس آب، شناور تفلونی فلوسوئیچ نمی‌چرخد که این عمل منجر به عدم کارکرد آن می‌شود که باید دقت داشته باشید که با خرابی فلوسوئیچ نباید اشتباه گرفته شود.

باید توجه داشت که محدوده دبی آب عبوری برای فعال شدن فلوسوئیچ 2 الی 2.5 لیتر در دقیقه است، درصورتی‌که فشار آب به دلایل رسوب گرفتن مسیر آب، پایین بودن فشار آب خود ساختمان و به هر دلیل دیگر پایین باشد، فلوسوئیچ فعال نشده و عمل نخواهد کرد که ممکن است به‌اشتباه فکر کنید که فلوسوئیچ خراب‌شده است.

 

مشکلات رایج در تست سالم بودن فلوسوئیچ:

 

تست فلومتر:

برای تعمیر پکیج و عیب‌یابی پکیج دیواری در قسمت فلومتر سه مورد باید چک شود:

  1.  اول سالم بودن خود فلومتر؛
  2.  دوم عدم قطعی اتصال الکتریکی مسیر بین فلومتر و برد کنترل؛
  3.  و سوم سلامت برد کنترل.

قیمت فلوسوئیچ پکیج: تست سالم بودن فلومتراز مولتی‌‌متر و سنجش ولتاژ آن انجام می‌شود؛ بنابراین، اگر شیر آبگرم مصرفی باز باشد و با مولتی‌متر دو سر سیم‌های اشاره‌شده را چک کنید باید مقادیر موردنظر را نشان دهد، در غیر این صورت فلومتر مشکل دارد.

در حالتی که فلومتر مشکل داشته باشد، یا توربین پروانه‌ای آن به دلیل رسوب‌گیری و ذرات معلق قادر به حرکت نیست یا پروانه آن شکسته و یا این‌که ممکن است آهنربای توربین پروانه‌ای خراب‌شده باشد.

 

نحوه تعمیر فلوسوئیچ

1-بررسی سیم‌های ارتباطی فلوسوئیچ

2-نچرخیدن قطعه شناور داخل فلوسوئیچ

3-بررسی فیلتر فلوسوئیچ

4-رسوبات در مسیر آب ورودی

5-گیرکردن فلوسوئیچ

6-بروز مشکل در سنسور مغناطیسی

7-نحوه تعمیر فلوسوئیچ و یا فلومتر

البته امکان تعمیر فلوسویچ و فلومتر خراب‌شده وجود ندارد ولی در بعضی موارد دیده‌شده که پروانه فلوسویچ و آهنربای فلومتر به دلیل گیرکردن سنگ‌ریزه و یا رسوب‌گیر می‌کنند و به همین دلیل فرمان باز بودن آب را به برد کنترل نخواهد داد. در این مورد پیشنهاد می‌کنم قبل از تعویض این قطعات اقدام به جابجایی شیلنگ‌های سرد و گرم زیر پکیج کرده و چند بار آب را بازکنید و بعد شیلنگ‌ها را سر جایشان ببندید. بدین ترتیب اگر پروانه فلوسویچ و یا آهن‌ربای فلومتر به هر دلیلی گیرکرده باشد با برعکس شدن جریان آب مشکل رفع خواهد شد.

معمولاً حسگرهای پکیج به دلیل یکپارچه بودن قابلیت تعمیر ندارند، اما در مورد فلومتر پکیج شما این‌گونه نیست و شما این شانس رادارید که با یک شگرد ساده این قطعه را تعمیر کنید؛ البته اگر دلیل خرابی فلومتر گیرکردن ذراتی همچون شن ریزه و یا رسوبات در مسیر چرخش پروانه یا توربین فلومتر باشد.

 

نحوه تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر پکیج به‌صورت کلی

در ابتدا بد نیست بدانید که با ورود مشکل در فلوسوئیچ و فلومتر توصیه ما به شما تعویض قطعات موردنظر خواهد بود. بااین‌حال اگر قصد تعمیر فلوسوئیچ و فلومتر رادارید، می‌توانید از راهکارهای گوناگونی استفاده کرد و به بررسی قطعه مشکل‌دار بپردازید. چنانکه در فلومتر قابلیت عملکرد درست را مشاهده نکردید، می‌توانید با استفاده از روش زیر، بخش‌های گوناگونی را سپری کرده تا بتوانید اقدام به رفع مشکل به وجود آمده کنید.

فراموش نکنید خرابی فلومتر تنها می‌تواند یکی از دلایل عدم عملکرد صحیح پکیج باشد. بخش‌های گوناگون دیگر مانند برد الکترونیکی و صورت اتصال بین فلومتر و برد نیز باید مورد چک کردن قرارگرفته باشد و اطمینان داشته باشید که مشکل به وجود آمده از کدام قطعه خواهد بود.

برای تعمیر فلومتر با استفاده از مولتی متر می‌توانید به‌راحتی اقدام کنید. هم‌زمان با باز کردن شیر آب گرم، به دو سر سیم‌های فلومتر، مولتی متر را اتصال داد و با استفاده از ولتاژ سنج، عدد موردنظر را مشاهده کنید. چنانچه اطمینان پیدا کردید که قطعه قرارگرفته شده است در پکیج مشکل‌دار است، می‌توانید علت را در موارد زیر بیابید.

وجود رسوب در توربین مغناطیسی فلومتر از مهم‌ترین دلایل خرابی در فلومتر خواهد بود. سعی کنید این بخش را چک کرده و اطمینان پیدا کنید که ذرات معلق در توربین مغناطیسی فلومتر قرار نداشته تا مانع از حرکت آن شوند. علاوه بر این، آهنربای که آن قرارگرفته شده در قطعه نیز ممکن است با مشکلی مواجه شده و عملکرد فلومتر به‌صورت صحیح انجام نمی‌گیرد.

شکسته شدن پروانه توربین فلومتر و همچنین پارگی در مسیر اتصال سیم‌های فلومتر به برد دستگاه از دیگر از دلایل خرابی فلومتر به شمار خواهد رفت.

چنانچه با مشکلات این‌چنینی مواجه شده می‌توانید با رسوب‌گیری توربین، مشکل به وجود آمده را حل کرده. در غیر این صورت باید برای تعویض فلومتر، راهکار مناسب را در پیش بگیرید.

 

کلام آخر

ما در این مطلب در خصوص اهمیت سالم بودن فلومتر پکیج به‌منظور روشن شدن این وسیله در زمان باز کردن شیر آب گرم مصرفی توضیح داده‌ایم و شکل تست، تعمیر و تعویض این قطعه را برای شما به‌طور جامع توضیح دادیم؛ اما تشخیص اینکه فلومتر خراب است و نصب این وسیله نیاز به تعمیرکار و متخصص پکیج دارد.

گاهی ما برای اینکه در هزینه تعمیر پکیج هزینه کمتری کنیم خودمان دست‌به‌کار می‌شویم غافل از اینکه پکیج یک وسیله بسیار حساس و درعین‌حال پیچیده است که اگر مهارت و تجربه کافی در تعمیر و عیب‌یابی آن نداشته باشیم مجبوریم چند برابر هزینه اولیه برای مشکلی که خودمان به پکیج وارد کرده‌ایم پول بپردازیم. پس درصورتی‌که فلومتر پکیج شما نیز خراب‌شده و نیاز به تعویض و یا تعمیر داشت، می‌توانید به تخصص این کار تماس بگیرید.

دیدگا ها
ثبت دیدگاه
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است !!

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه

آخرین اخبار و مقالات

علل سوختن فیوز پکیج چیست؟
یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران پکیج  است که در انواع مدل‌های دیواری و زمینی تولید می‌شود . م ...
چگونه از پکيج با گاز مايع استفاده کنيم؟
استفاده از پکيج با گاز مايع یا پکيج با گاز شهری را باید هنگام خرید به آن توجه کنید . از جمله مواردی ...
پکيج چگالشی چیست؟ نحوه کارکرد و مزایای آن
پکیج چگالشی یکی از انواع پکیج ها است که با استفاده کامل از گرمای ایجاد شده توسط شعله ها برای گرم کرد ...
رفع خطای e1 در پکیج بوتان
دلایل زیادی می تواند موجب بروز ارورهای E در پکیج دیواری بوتان ‌شود که یکی از رایج ترین این ارور ها ، ...

محصولات تخفیف دار

Bita 22 s
  • بی تا 22 فن دار
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 24 s
  • بی تا 24 فن دار
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
  • پرلا پرو 32 فن دار
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
  • آبگرمکن های کم فشار B3115
۴/۹۲۲/۴۰۰ تومان ۴۹۰۰۰۰۰ تومان
ناموجود
Bita 26 s
  • بی تا 26 فن دار
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
  • کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
  • رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۶۵/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
  • پارما 26 فن دار دیجیتال
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۸/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
  • پرلا پرو 24 فن دار
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۲۰/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
  • پارما 24 فن دار دیجیتال
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۴۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
تلگرام اینستاگرام آپارات