پشتیبانی آنلاین

contact
zarbdar

چگونه رادیاتور و شوفاژ خود را هواگیری کنیم؟ (بهترین روش هواگیری شوفاژ)

خانه ← مجله خبری ← اخبار و مقالات ← چگونه رادیاتور و شوفاژ خود را هواگیری کنیم؟ (بهترین روش هواگیری شوفاژ)
چگونه رادیاتور و شوفاژ خود را هواگیری کنیم؟ (بهترین روش هواگیری شوفاژ)

محصولات تخفیف دار

Bita 26 s
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۸/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۲۰/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۶۵/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۴۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
۴/۹۲۲/۴۰۰ تومان ۴۹۰۰۰۰۰ تومان
ناموجود
Bita 24 s
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول

چگونه رادیاتور و شوفاژ خود را هواگیری کنیم؟ (بهترین روش هواگیری شوفاژ)

دسته بندی : اخبار و مقالات

توضیحات

چگونه رادیاتور و شوفاژ خود را هواگیری کنیم؟ هواگیری شوفاژ یکی از مهم‌ترین کارهایی است که با آغاز فصل سرما و در لحظه عملیات سرویس و تعمیر شوفاژ باید هواگیری شکل بگیرد، هدف از هواگیری رادیاتور و شوفاژ این است که هوای جمع شده در داخل لوله‌ها را خالی‌شده تا انجام فرایند گرمایش خانه به‌خوبی شکل بگیرد

در زمان نصب پکیج و راه‌اندازی اولیه، هواگیری باید زمانی انجام شود که دستگاه گرمایشی خانه به‌درستی کار کند. معمولاً پس از مدتی  که از شوفاژ و رادیاتور استفاده کردید می‌بینید که یک یا چند تا از رادیاتورها به‌درستی گرم نمی‌شود. یا نیمی از رادیاتور گرم شده و نیمی دیگر سرد است. در این‌ هنگام شما نیاز به هواگیری رادیاتور یا هواگیری شوفاژ خود نیاز دارید.

در این مقاله به شما روش هواگیری و نحوه هواگیری شوفاژ و هواگیری رادیاتور پکیج به چه صورتی انجام می‌شود. هواگیری شوفاژ، عملیات عجیب و پیچیده‌ای نخواهد داشت. فقط باید مراحل هواگیری را بلد باشید و به‌صورت اصولی آن را انجام دهید. طریقه هواگیری شوفاژ به‌صورت دقیق و مرحله‌به‌مرحله و گام‌به‌گام در این متن توضیح داده‌شده است.

 

فهرست مطالب:

 

 

هواگیری شوفاژ

بهترین روش هواگیری شوفاژها این است که بر اساس مسیر لوله کشی شوفاژهای خانه انجام شود هواگیری موتورخانه شوفاژ و شوفاژها بسیار مهم می باشد چون هنگامی که شوفاژها برای مدتی خاموش است هوای سرد درون آن باقی می ماند و هنگامی که این هوای سرد محبوس شود هواگرفتگی شوفاژ به وجود می آید که باید با آچار مخصوص هواگیری این کار را انجام دهید

در ابتدا آچار مخصوص هواگیری تهیه کنید و قسمت انتهای شوفاژ یک شیر خروجی وجود دارد که با استفاده از یک پارچه و سطل که زیر شیر خروجی می گذارید و با آچار مخصوص هواگیری را انجام دهید و باید سیستم گرمایشی را خاموش کنید و صبر کنید تا شوفاژها خنک شوند و اگر زمانی که شوفاژ روشن است هواگیری کنید هوای بیشتری وارد شوفاژ می شود و با آچار هواگیری را باید جهت خلاف حرکت عقربه های ساعت پیچ ها را باز کنید و با بیرون آمدن مقداری آب از شیر خروجی هوای درون شوفاژ تخلیه می شود و بعد پیچ را با آچار ببندید.

 

 

جدی گرفتن هواگیری شوفاژ و رادیاتور

این توصیه ما به شما خواهد شد که هواگیری رادیاتور و یا هواگیری شوفاژ خود را به‌صورت دوره‌ای کاملاً جدی بگیرید. با هواگیری رادیاتور و هواگیری شوفاژ پکیج به‌صورت منظم و دوره‌ای انجام شود، دیگر دچار مشکلات جدی پکیج نخواهید شد؛ اما اگر شوفاژها به‌طور مداوم هوا می‌گیرند ممکن است مشکل اساسی در مورد آن‌ها وجود داشته باشد و هوا از جایی دیگر وارد دستگاه گرمایشی شود و اما اگر هرسال فقط چند بار نیاز به هواگیری شوفاژ داشته باشد، احتمالاً مشکل خاصی وجود ندارد.

یکی از علل هواگیری پشت سر هم رادیاتور می‌تواند این باشد که مدت زیادی از عمر شوفاژها گذشته باشد و اتصالات ولوله‌های آن دچار خوردگی شده باشند. در هنگام تعمیر رادیاتور شوفاژ و همین‌طور تعمیر شوفاژخانه باید به چک کردن وضعیت لوله‌ها اقدامات لازم صورت بگیرد. هواگیری رادیاتور و هواگیری شوفاژخانه، کار بسیار آسانی و ساده‌ای است که در این مقاله از نمایندگی بوتان به آموزش آن خواهم پرداخت. 

 

جدی گرفتن هواگیری شوفاژ و رادیاتور

 

بهترین زمان برای هواگیری رادیاتور شوفاژ چه زمانی است؟

زمانی که پکیج را روشن کرده‌اید ولی در هنگام روشن شدن پکیج و گردش آب داخل رادیاتورها، شوفاژ و شیرآلات صدای غیرمعمولی داشته باشد و یا صدای از داخل شوفاژ صدای شرشر آب به گوش می‌رسد.

زمانی که دما در نقاط گوناگون رادیاتور به‌صورت یکنواخت نباشد مثلاً قسمت بالای رادیاتور نسبت به قسمت پایین‌تر آن سردتر باشد، این اختلاف دما نشانه این است که نیاز به هواگیری شوفاژ خواهد داشت.

اگر بخشی از قسمت رادیاتور یا همه قسمت‌های رادیاتور هم‌زمان باهم نشتی هم وجود دشتِ باشد در این صورت ابتدا باید اتصالات چک کرده و رفع مشکل شود و بعدازآن مراحل هواگیری پکیج شکل بگیرد در غیر این صورت مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

اگر بعد از هواگیری پکیج بوتانبازهم شوفاژ گرم نتوانست کند باید از متخصص این کار پکیج کمک بگیرید تا با توجه به مدل و مارک فکر اقدامات تخصصی را انجام دهد لازم به ذکر است قبل از هرگونه اقدامی برای تعمیر حتماً عیب‌یابی پکیج توسط کارشناس بررسی‌شده باشد و سپس پکیج تعمیر شود.

دقت داشته باشید که اگر هیچ‌کدام از رادیاتورها بعدازاینکه پکیج راه‌اندازی شد همچنان که گرم نمی‌شوند به‌احتمال‌زیاد ایراد در پکیج یا سیستم لوله‌کشی آن بوده است که با هواگیری پکیج مشکل حل‌نشده در این هنگام باید نسبت به تعمیر پکیج اقدام کنید.

 

برای اطلاع از قیمت رادیاتور بوتان بر روی لینک کلیک کنید

 

vittoria-top-450x715

 

 

هواگیری پکیج و شوفاژ مرحله‌به‌مرحله

1- بررسی شوفاژ

2- تهیه پیچ مخصوص هواگیری شوفاژ

3- خاموش کردن سیستم گرمایشی

4- باز کردن شیر خروجی شوفاژ

5-جلوگیری از ریزش آب به محیط اطراف

6-ادامه دادن گام قبلی تا رسیدن به مرحله فواره زدن آب

7-انجام هواگیری شوفاژ برای بقیه‌ی شوفاژهای ساختمان

8-تنظیم کردن سطح فشار پکیج یا موتورخانه داخلی

 

هواگیری پکیج و شوفاژ مرحله‌به‌مرحله

 

مراحل گام‌به‌گام هواگیری پکیج

1-روشن کنید و تنظیمات پنل را بر روی حالت زمستانه قرار دهید.

2-پایین پکیج را بازکنید تا فشار زیاد و نهایتاً ۲ بار شود.

3-شیر خروجی و ورودی تمام رادیاتورها باز باشد.

4-برای اطمینان از اینکه تمام قسمت‌های شوفاژها به‌طور یکنواخت وصل شده باشد باید تمام شوفاژ را به‌طور جداگانه چک کنید و از عدم وجود لکه خنکی در هر یک از بخش‌های آن مطمئن شوید و اینکه هیچ صدای غیرمعمولی از شوفاژها به گوش نرسد.

5-برای هواگیری پکیج از نزدیک‌ترین شوفاژ به شیر تغذیه کار را آغاز کنید و تا آخرین شوفاژ این کار را ادامه دهید.

6-در هنگام نحوه هواگیری پکیج بوتان مدل پرلا دقت داشته باشید که احتمال دارد که هم‌زمان با هواآب نیز با فشار از رادیاتور خارج شود و محیط اطراف را خیس کند. باید برای جلوگیری از این اتفاق باید پیچ را با سرعت باز نکنید و به‌وسیله حوله و ظرف مانع از خیس شدن محیط اطراف شوید.

7-در ابتدا خروجی هوا و آب با فشار و همراه با صدا بوده، بنابراین هواگیری را تا زمانی که خروج آب صورت جریان یکنواخت و بدون فشار باشد ادامه دهید. سپس پیچ پروانه‌ای شکل را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و سراغ رادیاتور بعدی بروید.

8-بعدازاینکه تمام هوای داخل رادیاتورها تخلیه شود و فشار پکیج افت پیدا کرد حالا با باز کردن شیر زیر پکیج دوباره فشار را تا ۲ بار برسانید اگر هواگیری درست صورت گرفته باشد می‌توانید رادیاتورها را به‌آرامی روشن کنید تا فضای اطراف را گرم کنند.

 

مراحل گام‌به‌گام هواگیری پکیج

 

وسایل لازم برای هواگیری شوفاژ

برای هواگیری رادیاتور به وسایل خاصی نیاز ندارید. فقط باید یک آچار هواگیری شوفاژ، یک تکه پارچه‌ی کهنه و یک ظرف برای جمع کردن آب داشته باشید.

 

شکل صحیح هواگیری رادیاتور منزل

گام اول: عیب رادیاتور را پیدا کنید

در قسمت‌های بالای رادیاتوری که به هواگیری نیاز دارد، هوا جمع شده است؛ بنابراین، زمانی که رادیاتور را روشن می‌کنید، یا کل بدنه رادیاتور سرد است یا قسمت‌هایش سرد و فقط قسمت تحتانی‌اش گرم است. رادیاتور سرد می‌تواند مشکلات را دو برابر کند. قبل از ادامه کار، ببینید رادیاتورتان این مشکلاتی را که نام می‌بریم دارد یا نه. اگر هیچ‌کدام را نداشت، به‌احتمال خیلی زیاد فقط به هواگیری نیاز دارد.

دقت کافی داشته باشید. رادیاتورها می‌توانند خیلی داغ شوند؛ بنابراین هنگام چک کردن رادیاتور مواظب دستانتان باشید. اگر داخل منزل چند رادیاتور دارید و همه آن‌ها یا سرد هستند یا حرارت ولرمی دارند، ممکن است مشکل اصلی از سیستم گرمایشی بوده باشد؛ شاید آبگرمکن خراب باشد و یا جایی در سیستم حرارتی رسوبات و لجن ته‌نشین شده باشد.

اگر مشکل رادیاتور همراه با انباشت حرارت در قسمت تحتانی رادیاتور است، رادیاتور نشتی دارد. حرارت را قطع کنید، پیچ دریچه ورودی رادیاتور را سفت کنید. اگر مشکل همچنان ادامه‌دار بود، ممکن است پیچ دچار پوسیدگی شده باشد. بنابراین آن را تعویض کنید یا این کار و به تعمیرکار واگذار کنید.

اگر رادیاتورهای طبقات بالایی گرم نمی‌شوند اما رادیاتورهای طبقات پایینی گرم هستند، سیستم گرمایشی ساختمان با فشار زیاد کار نمی‌کند و بنابراین آب داغ را به طبقات بالایی ساختمان نخواهد رسید.

 

برای خرید رادیاتور پنلی 140 سانت بر روی لینک کلیک کنید

 

 رادیاتور پنلی 140 سانت

 

گام دوم: یک کلید رادیاتور تهیه کنید

گام اول برای هواگیری پکیج بیتا این است که یک کلید رادیاتور داشته باشید تا بتوانید دریچه رادیاتور را بازکنید. دریکی از قسمت‌های بالای رادیاتور (سمت راست یا چپ) دریچه کوچکی دارد. روی این دریچه یک قسمت مربعی شکل است که می‌توانید آن را برای تنظیم و میزان کردن دریچه بچرخانید. کلیدهای رادیاتور، قطعات فلزی قیمت مناسبی هستند که برای باز و بسته کردن دریچه‌های رادیاتور طراحی‌شده‌اند.

یک کلید رادیاتوری پیدا کنید که اندازه دریچه رادیاتورتان باشد یا در جعبه‌ابزارتان آن را پیدا کنید. برخی از رادیاتورهای جدید دریچه‌هایی دارند که می‌توان آن‌ها را با پیچ‌گوشتی ساده‌ باز کرد. قبل از ادامه، حتماً این ابزار را کنار دست داشته باشید تا بتوانید دریچه‌های تک‌تک رادیاتورهای منزلتان را بازکنید. هنگام هواگیری رادیاتورها، بهتر است تک‌به‌تک رادیاتورها را هواگیری کنید.

 

گام سوم: حرارت را قطع کنید

دستگاه گرمایش مرکزی را قبل از هواگیری قطع کرده؛ چون دستگاه گرمایشی فعال می‌تواند هوای بیشتری وارد سیستم کند. باید قبل از خارج شدن هوا، محتواهای داخل رادیاتور خالی کنید. بگذارید حرارت داخل سیستم قطع شود و بعد، تمام رادیاتورتان را پر از حرارت کنید. اگر هر یک از قسمت‌های رادیاتور هنوز داغ نیست، قبل از این‌که به مرحله بعدی بروید، صبر کنید کاملاً سرد شود.

 

شکل صحیح هواگیری رادیاتور منزل

 

گام چهارم: دریچه‌های رادیاتورتان را بازکنید

مطمئن باشید دریچه‌های ورودی و خروجی رادیاتور باز باشند. بعد کلید رادیاتور (پیچ‌گوشتی و …) را روی دریچه هواگیری که در قسمت بالای رادیاتور قرار دارد بگذارید. آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. در همین هنگام، باید صدای خارج شدن هوا را بشنوید. باز کردن دریچه هوا، امکان خارج شدن هوا را می‌دهد و بدین ترتیب، مایعات داغ دستگاه گرمایشی از طریق لوله‌هایی که به سیستم گرمایشی اصلی وصل هستند جای هوا را می‌گیرند.

نکته مهم این است که زیر دریچه یک ظرف قرار دهید. وقتی هواگیری می‌کنید، آب هم هم‌زمان با هوا به بیرون پاشیده می‌شود. زیر دریچه یک ظرف یا پارچه قرار دهید تا آب روی زمین یا جای دیگر ریخته نشود.

 

گام پنجم: صبر کنید آب از دریچه هواگیری بیرون بزند

وقتی یک جریان مداوم آب مخلوطی از قطرات آب‌وهوا نباشد از داخل دریچه هوای رادیاتور به بیرون خارج ‌شود، این امر نشانه‌ی خالی شدن رادیاتور از هواست؛ و در آخر دریچه هوا را مجدداً سفت کنید آن را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و مطمئن باشید نشتی نداشته باشد.

 

گام ششم: این فرایند را روی تمام رادیاتورهای منزلتان تکرار کنید

برای این‌که از خالی شدن هوا از کل دستگاه گرمایشی منزل مطمئن شوید، بهتر است تمام رادیاتورهایتان را هواگیری کنید حتی اگر فقط یک رادیاتور مشکل هواگیری داشته باشد. برای این‌که سیستم گرایشی‌تان بتواند به‌خوبی کار کند باید رادیاتورهایتان را به‌طور منظم هواگیری کنید. هواگیری سالانه علاوه بر هواگیری پس از هرگونه تعمیر یا اصلاح در دستگاه گرمایشی باید شکل بگیرد.

 

گام هفتم: سطح فشار آبگرمکن را بسنجید

با خالی شدن هوا از رادیاتورها، فشار سیستم گرمایش منزل را پایین آمده است. اگر فشار خیلی پایین آمده باشد، ممکن است حرارت به رادیاتورهایتان نرسد مخصوصاً رادیاتورهایی که در طبقات بالای ساختمان قرار دارند. برای دوباره تنظیم دستگاه گرمایشی، لازم است آبگرمکن را با آب پرکنید.

برای ساختمان‌های مسکونی، سطح فشار بین ۱۲ تا ۱۵ پوند بر اینچ مربع کافی خواهد بود. هرچه فشار بالاتر باشد، بلندی که حرارت طی خواهد کرد هم بیشتر خواهد بود. ساختمان‌هایی که خیلی کوتاه یا خیلی بلند هستند به ترتیب به فشارهای کمتر و بیشتری نیاز خواهند داشت.

اگر آبگرمکنتان سیستم پر کردن اتوماتیک دارد، باید بدون این‌که کاری کنید، فشار ۱۲ تا ۱۵ را نشان دهد؛ و اگر اتوماتیک نبود باید دریچه آب آن را بازکنید و با دست آب به آن اضافه کنید تا عدد ۱۲ تا ۱۵ پوند بر اینچ مربع را نشان داده شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله نکات مهم هواگیری رادیاتور و طریقه هواگیری شوفاژ را به‌صورت کامل توضیح دادیم. ضرورت هواگیری شوفاژ به‌صورت دوره‌ای، در این مقاله گفته شد. نحوه هواگیری رادیاتور، فرایند پیچیده‌ای نیست و خودتان نیز می‌توانید آن را انجام دهید ولی برای انجام بهتر هواگیری رادیاتور پکیج، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. امیدواریم مطالب ذکرشده موضوع هواگیری شوفاژ و هواگیری رادیاتور، برای شما مفید واقع‌شده باشد.

 

دیدگا ها
ثبت دیدگاه
تا کنون دیدگاهی ثبت نشده است !!

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه

آخرین اخبار و مقالات

علل سوختن فیوز پکیج چیست؟
یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران پکیج  است که در انواع مدل‌های دیواری و زمینی تولید می‌شود . م ...
چگونه از پکيج با گاز مايع استفاده کنيم؟
استفاده از پکيج با گاز مايع یا پکيج با گاز شهری را باید هنگام خرید به آن توجه کنید . از جمله مواردی ...
پکيج چگالشی چیست؟ نحوه کارکرد و مزایای آن
پکیج چگالشی یکی از انواع پکیج ها است که با استفاده کامل از گرمای ایجاد شده توسط شعله ها برای گرم کرد ...
رفع خطای e1 در پکیج بوتان
دلایل زیادی می تواند موجب بروز ارورهای E در پکیج دیواری بوتان ‌شود که یکی از رایج ترین این ارور ها ، ...

محصولات تخفیف دار

Bita 26 s
  • بی تا 26 فن دار
۱۴/۸۷۰/۰۰۰ تومان ۱۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 26 rsi digital
  • پارما 26 فن دار دیجیتال
۱۹/۱۷۰/۰۰۰ تومان ۱۸/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro24rsi
  • پرلا پرو 24 فن دار
۲۱/۳۸۰/۰۰۰ تومان ۲۰/۳۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
  • رادیاتور پره ای il primo (ایل پریمو)
۳۸۱/۰۰۰ تومان ۳۶۵/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
parma 24 rsi digital
  • پارما 24 فن دار دیجیتال
۱۸/۴۶۹/۰۰۰ تومان ۱۷/۴۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
B3115
  • آبگرمکن های کم فشار B3115
۴/۹۲۲/۴۰۰ تومان ۴۹۰۰۰۰۰ تومان
ناموجود
Bita 24 s
  • بی تا 24 فن دار
۱۴/۳۰۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
کیت نصب پکیج
  • کیت نصب پکیج
۱/۲۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
perla pro 32rsi
  • پرلا پرو 32 فن دار
۲۴/۵۴۰/۰۰۰ تومان ۲۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
Bita 22 s
  • بی تا 22 فن دار
۱۳/۷۹۰/۰۰۰ تومان ۱۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان
مشاهده محصول
تلگرام اینستاگرام آپارات